Consumer attitudes towards hotel products and services
Holmberg, Heidi (2015)
Holmberg, Heidi
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710681
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar skillnader i konsumentbeteende och hur de möjligen påverkar eller syns i logi marknaden. Med resultaten kommer jag att föreslå hur Omena Hotels kan utveckla sitt koncept, produkter och tjänster.
Använda teorierna för detta arbetet är tjänsteutveckling, konsumentbeteende (ålders subkulturer) och turismen i framtiden. För att få stöd för teorierna, var en nätbaserad enkät gjord och delad på Facebook under en tre veckors period. Enkäten var på finska och samlade 1055 stycken svar som i efterhand var analyserade med hjälp av Survey-Monkey och Excel.
Från resultaten var det klart att fastän många logi preferenser är samma i olika ålders grupper, finns det ändå några beteende aspekter som är inkonsekventa i ålders grupper-na. Framtidens logi håller även på att ändra, konsumenterna börjar bli mera krävande och vill verkligen ha värde för pengarna, eller t.o.m. mera.
Sammanfattande, för Omena Hotels är bästa tillvägagångssättet att först förbättra deras huvudprodukt, sedan ta read på vem som verkligen är deras kund och vem de vill kon-centrera sig på, och sedan utveckla produkterna och tjänsterna för att passa dessa kund-grupper.
Använda teorierna för detta arbetet är tjänsteutveckling, konsumentbeteende (ålders subkulturer) och turismen i framtiden. För att få stöd för teorierna, var en nätbaserad enkät gjord och delad på Facebook under en tre veckors period. Enkäten var på finska och samlade 1055 stycken svar som i efterhand var analyserade med hjälp av Survey-Monkey och Excel.
Från resultaten var det klart att fastän många logi preferenser är samma i olika ålders grupper, finns det ändå några beteende aspekter som är inkonsekventa i ålders grupper-na. Framtidens logi håller även på att ändra, konsumenterna börjar bli mera krävande och vill verkligen ha värde för pengarna, eller t.o.m. mera.
Sammanfattande, för Omena Hotels är bästa tillvägagångssättet att först förbättra deras huvudprodukt, sedan ta read på vem som verkligen är deras kund och vem de vill kon-centrera sig på, och sedan utveckla produkterna och tjänsterna för att passa dessa kund-grupper.