Tutkinnon perusteiden uudistus ja opetussuunnitelman kehittäminen hevostalouden perustutkinnon ammatillisissa opinnoissa : Keski-Pohjanmaan ammattiopisto Kaustisen toimipaikka
Linna, Tiina (2015)
Linna, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812828
Tiivistelmä
Keski-Pohjanmaan ammattiopisto, Kaustisen toimipaikka kouluttaa nuoria hevostalouden perustutkinnossa erikoistuen ravihevosten hoitamiseen. Tutkintonimikkeenä on hevostenhoitaja. Opetushallitus päättää ammatillisten perustutkintojen perusteista. Opetushallitus on uudistanut tutkintojen perusteet ja uudet tutkinnon perusteet tulevat voimaan 1.8.2015. Uusissa tutkinnon perusteissa korostuu osaamisperusteisuus ja työelämälähtöisyys. Opintoviikot muuttuvat osaamispisteiksi.
Tässä opinnäytetyössä laadittiin uusi koulukohtainen opetussuunnitelma Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kaustisen toimipaikkaan silmällä pitäen uusia tutkinnon perusteita. Koulukohtainen opetussuunnitelma on työkalu opettajille ja opiskelijoille ja sen nähdään parantavan koulutuksen laatua. Opetussuunnitelma laadittiin keväällä 2014 ja se otettiin käyttöön syksyllä 2014 aloittaneilla opiskelijoilla.
Opinnäytetyössä selvitettiin opiskelijoiden ja työelämän näkökulmia opetussuunnitelmaan ja opetuksen järjestämiseen. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina kolmelle opiskelijaedustajalle ja kolmelle työelämän edustajalle. Tutkimuksessa korostui hevostenhoitajan tärkeimpänä taitona se, että hän osaa käsitellä erilaisia hevosia. Muita tärkeitä osaamisalueita ovat anatomia, ruokinta ja terveydenhoito. Uusina osaamisalueina hevostenhoitajan ammatissa nähtiin mediaosaaminen ja asiakaspalvelu.
Tutkimuksen perusteella opiskelijoiden opintojen etenemiseen ja tyytyväisyyteen vaikuttaa kannustava ja positiivinen palaute. Opiskelijoilla tulee olla ympärillään verkosto, joka tukee itsenäiseksi ammattilaiseksi kasvattamisessa. Tutkimuksen mukaan opintojen keskeyttämiseen on useimmiten syynä väärä alavalinta, opiskelijan kykenemättömyys asua poissa kotoa tai turhautuminen opintojen etenemättömyyteen. Tulevaan tutkinnon perusteuudistukseen suhtauduttiin yllättävän epäileväisesti. Vastauksissa korostui epäilys, että koulutuksen taso laskee osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen myötä.
Tässä opinnäytetyössä laadittiin uusi koulukohtainen opetussuunnitelma Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kaustisen toimipaikkaan silmällä pitäen uusia tutkinnon perusteita. Koulukohtainen opetussuunnitelma on työkalu opettajille ja opiskelijoille ja sen nähdään parantavan koulutuksen laatua. Opetussuunnitelma laadittiin keväällä 2014 ja se otettiin käyttöön syksyllä 2014 aloittaneilla opiskelijoilla.
Opinnäytetyössä selvitettiin opiskelijoiden ja työelämän näkökulmia opetussuunnitelmaan ja opetuksen järjestämiseen. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluina kolmelle opiskelijaedustajalle ja kolmelle työelämän edustajalle. Tutkimuksessa korostui hevostenhoitajan tärkeimpänä taitona se, että hän osaa käsitellä erilaisia hevosia. Muita tärkeitä osaamisalueita ovat anatomia, ruokinta ja terveydenhoito. Uusina osaamisalueina hevostenhoitajan ammatissa nähtiin mediaosaaminen ja asiakaspalvelu.
Tutkimuksen perusteella opiskelijoiden opintojen etenemiseen ja tyytyväisyyteen vaikuttaa kannustava ja positiivinen palaute. Opiskelijoilla tulee olla ympärillään verkosto, joka tukee itsenäiseksi ammattilaiseksi kasvattamisessa. Tutkimuksen mukaan opintojen keskeyttämiseen on useimmiten syynä väärä alavalinta, opiskelijan kykenemättömyys asua poissa kotoa tai turhautuminen opintojen etenemättömyyteen. Tulevaan tutkinnon perusteuudistukseen suhtauduttiin yllättävän epäileväisesti. Vastauksissa korostui epäilys, että koulutuksen taso laskee osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen myötä.