Bitcoinin omaksumisen ja leviämisen mahdollisuudet maksuvälineenä vähittäiskauppa-alalla : Case: Bitcoinkaupat
Virtanen, Joni (2015)
Virtanen, Joni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää bitcoinin omaksumisen ja leviämisen mahdollisuudet vähittäiskauppa-alalla. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Bitcoinkaupat, joka tarjoaa yrityksille bitcoin-maksujen vastaanottamisen mahdollistavaa BitPay-maksupalvelua. Tavoitteena oli tulosten perusteella muodostaa kokonaiskuva vähittäiskauppa-alan asenteista virtuaalivaluutta bitcoinia kohtaan BitPay-maksupalvelun myynnin ja markkinoinnin tehostamiseksi. Tavoitteena oli myös uusien asiakasyritysten kartoittaminen toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyössä keskeisimmät teoriaosuudet tutkimuksen taustalla olivat Rogersin innovaatioiden diffuusioteoria ja bitcoin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, ja tiedonkeruu toteutettiin vähittäiskauppa-alan yrityksille lähetettynä sähköpostikyselynä. Vastaukset kerättiin aikavälillä 17.3.–3.4.2015. Kysely suunnattiin koskemaan vähittäiskauppa-alan yrityksiä, koska BitPay-maksupalvelu soveltuu hyvin lisättäväksi vähittäis- ja verkkokaupan liiketoiminnan yhteyteen. Kyselyä varten kerättiin 998 yrityksen sähköpostiosoitteet systemaattista otantaa käyttäen. Vastauksia saatiin 116, mikä asettaa vastausprosentiksi 12.
Kyselyn tulosten perusteella vähittäiskauppa-alan yritykset tarjoavat asiakkaalle monipuolisesti erilaisia maksutapoja ja uskovat mobiililaitteilla maksamisen yleistymiseen tulevaisuudessa. Yritykset kuitenkin suhtautuivat digitaalisilla valuutoilla maksamisen yleistymiseen epäilevästi, ja asenne bitcoinia sekä bitcoin-maksamista kohtaan oli melko huono alhaisesta käyttäjämäärästä, bitcoin-tietämyksen puutteesta ja bitcoinin maineesta johtuen. Verkkokaupat suhtautuivat bitconiin paremmin kuin kivijalkamyymälät.
Toimeksiantajan on mahdollista käyttää tutkimustuloksia myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen. Tutkimuksesta kävivät ilmi yritysten ennakkoluulot bitcoinia kohtaan ja se, että yritysten tietoisuutta bitcoinin hyödyistä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tulee yritysten keskuudessa lisätä. Näin mahdollistetaan maksutavan yleistyminen. Jatkotutkimuksena voitaisiin suorittaa asiakastyytyväisyyskysely bitcoin-maksut jo hyväksyville yrityksille.
Opinnäytetyössä keskeisimmät teoriaosuudet tutkimuksen taustalla olivat Rogersin innovaatioiden diffuusioteoria ja bitcoin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, ja tiedonkeruu toteutettiin vähittäiskauppa-alan yrityksille lähetettynä sähköpostikyselynä. Vastaukset kerättiin aikavälillä 17.3.–3.4.2015. Kysely suunnattiin koskemaan vähittäiskauppa-alan yrityksiä, koska BitPay-maksupalvelu soveltuu hyvin lisättäväksi vähittäis- ja verkkokaupan liiketoiminnan yhteyteen. Kyselyä varten kerättiin 998 yrityksen sähköpostiosoitteet systemaattista otantaa käyttäen. Vastauksia saatiin 116, mikä asettaa vastausprosentiksi 12.
Kyselyn tulosten perusteella vähittäiskauppa-alan yritykset tarjoavat asiakkaalle monipuolisesti erilaisia maksutapoja ja uskovat mobiililaitteilla maksamisen yleistymiseen tulevaisuudessa. Yritykset kuitenkin suhtautuivat digitaalisilla valuutoilla maksamisen yleistymiseen epäilevästi, ja asenne bitcoinia sekä bitcoin-maksamista kohtaan oli melko huono alhaisesta käyttäjämäärästä, bitcoin-tietämyksen puutteesta ja bitcoinin maineesta johtuen. Verkkokaupat suhtautuivat bitconiin paremmin kuin kivijalkamyymälät.
Toimeksiantajan on mahdollista käyttää tutkimustuloksia myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen. Tutkimuksesta kävivät ilmi yritysten ennakkoluulot bitcoinia kohtaan ja se, että yritysten tietoisuutta bitcoinin hyödyistä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tulee yritysten keskuudessa lisätä. Näin mahdollistetaan maksutavan yleistyminen. Jatkotutkimuksena voitaisiin suorittaa asiakastyytyväisyyskysely bitcoin-maksut jo hyväksyville yrityksille.