Verkkopalveluiden ansaintamallit : case: Yritys X
Pekesen, Ali; Ratu, Sebastian (2015)
Pekesen, Ali
Ratu, Sebastian
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113140
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Yritys X:lle ja se perehtyy yrityksen verkkopalvelun ansaintamallin muutokseen. Työn empiria osuus on salainen. Tavoitteena on ollut selvittää ansaintamallin muutoksen vaikutukset yritykseen ja sen asiakkaisiin.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu sekä kirjalliseen, että sähköiseen aineistoon. Teorian tueksi on koottu taustatietoa verkkopalveluista ja niiden ansaintamalleista. Case yrityksen asiakkaat on jaettu kahteen eri asiakasryhmään ja niiden erilaiset tarpeet otetaan tässä työssä huomioon.
Tämän työn empiriaosuus koostuu Yritys X:n tilaamasta taustatutkimuksesta sekä Yritys X:n toimeksiantamasta kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin Yritys X:n verkkopalvelun urakoitsijakäyttäjille.
Yrity X:n talouslukujen, sekä sen toteuttaman tutkimuksen perusteella, on ansaintamallin muutos ollut onnistunut ja se on otettu hyvin vastaan.
Jatkossa yrityksen tulisi jatkaa verkkopalvelunsa kehittämistä niin käyttäjä- kuin ylläpitoystävällisempäänkin suuntaan. Tämä tarkoittaa uusia automatisaatiota lisääviä ominaisuuksia käyttöliittymään.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu sekä kirjalliseen, että sähköiseen aineistoon. Teorian tueksi on koottu taustatietoa verkkopalveluista ja niiden ansaintamalleista. Case yrityksen asiakkaat on jaettu kahteen eri asiakasryhmään ja niiden erilaiset tarpeet otetaan tässä työssä huomioon.
Tämän työn empiriaosuus koostuu Yritys X:n tilaamasta taustatutkimuksesta sekä Yritys X:n toimeksiantamasta kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin Yritys X:n verkkopalvelun urakoitsijakäyttäjille.
Yrity X:n talouslukujen, sekä sen toteuttaman tutkimuksen perusteella, on ansaintamallin muutos ollut onnistunut ja se on otettu hyvin vastaan.
Jatkossa yrityksen tulisi jatkaa verkkopalvelunsa kehittämistä niin käyttäjä- kuin ylläpitoystävällisempäänkin suuntaan. Tämä tarkoittaa uusia automatisaatiota lisääviä ominaisuuksia käyttöliittymään.