Sosiaalisen median strategia ja ohjeistus Radisson Blu Hotel Espoolle
Eloranta, Heidi (2015)
Eloranta, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113213
Tiivistelmä
Sosiaalinen media, josta suomen kielessä käytetään lyhennettä some, on digitaalisessa verkkoympäristössä tapahtuvaa vuorovaikutusta eri käyttäjien kesken. Sosiaalisen median omaksuivat aluksi yksityiset internetin käyttäjät, mutta nykyään sen hyödyntäminen yrityksen markkinointiviestinnän keinona on tehokkuuden sekä näkyvyyden varmistamiseksi välttämätöntä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle, Radisson Blu Hotel Espoolle suuntaa antava sosiaalisen median strategia sekä ohjeistus yrityssivujen ylläpitämiselle sosiaalisen median erilaisiin kanaviin. Ohjeistuksen keskeisimmät osa-alueet käsittelevät muun muassa yrityssivujen haltuunottoa eri sosiaalisen median kanavissa, yhteisiä pelisääntöjä ja toimintatapoja, sekä sisällön tuottamista.
Tietoperustassa käsitellään kahta pääaihetta, sosiaalista mediaa sekä digitaalista markkinointiviestintää. Sosiaalisen median kappaleessa avataan aiheen määritelmää, esitellään valittujen sosiaalisen median kanavien historiaa ja toimintaperiaatteita sekä tulevaisuuden trendejä sosiaalisessa mediassa. Digitaalisessa markkinointiviestinnän kappaleessa määritellään digitaalinen markkinointi, markkinoinnin muutosta sekä viraalimarkkinointia.
Työ toteutettiin toiminnallisena, ns. produktityyppisenä työnä, ja lopullisena tuotoksena toimeksiantajalle avattiin yrityssivut Facebook-, Instagram-, ja Twitter-palveluissa sekä luotiin sosiaalisen median ohjeistus yrityksen henkilöstön, erityisesti sosiaalisesta mediasta vastaavan henkilön käyttöön. Ohjeistuksen avulla yritys pystyy paremmin kehittämään ja luomaan mielenkiintoista, reaaliaikaista markkinointiviestintää potentiaalisille asiakkaille sosiaalisen median kanavissa. Tietoperustaa sekä ohjeistusta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa Ra-disson Blu-hotelliketjun muiden yksiköiden sosiaalisen median markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle, Radisson Blu Hotel Espoolle suuntaa antava sosiaalisen median strategia sekä ohjeistus yrityssivujen ylläpitämiselle sosiaalisen median erilaisiin kanaviin. Ohjeistuksen keskeisimmät osa-alueet käsittelevät muun muassa yrityssivujen haltuunottoa eri sosiaalisen median kanavissa, yhteisiä pelisääntöjä ja toimintatapoja, sekä sisällön tuottamista.
Tietoperustassa käsitellään kahta pääaihetta, sosiaalista mediaa sekä digitaalista markkinointiviestintää. Sosiaalisen median kappaleessa avataan aiheen määritelmää, esitellään valittujen sosiaalisen median kanavien historiaa ja toimintaperiaatteita sekä tulevaisuuden trendejä sosiaalisessa mediassa. Digitaalisessa markkinointiviestinnän kappaleessa määritellään digitaalinen markkinointi, markkinoinnin muutosta sekä viraalimarkkinointia.
Työ toteutettiin toiminnallisena, ns. produktityyppisenä työnä, ja lopullisena tuotoksena toimeksiantajalle avattiin yrityssivut Facebook-, Instagram-, ja Twitter-palveluissa sekä luotiin sosiaalisen median ohjeistus yrityksen henkilöstön, erityisesti sosiaalisesta mediasta vastaavan henkilön käyttöön. Ohjeistuksen avulla yritys pystyy paremmin kehittämään ja luomaan mielenkiintoista, reaaliaikaista markkinointiviestintää potentiaalisille asiakkaille sosiaalisen median kanavissa. Tietoperustaa sekä ohjeistusta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa Ra-disson Blu-hotelliketjun muiden yksiköiden sosiaalisen median markkinointiviestinnässä.