Neuleblogit käsityötaidon oppimisen tukena
Ylistö, Johanna (2015)
Ylistö, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513369
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia neuleblogien merkitystä käsityötaitojen oppimisen apukeinona vuonna 2015. Tutkimuksessa tarkasteltiin neuleblogien suosiota tiedon välittäjinä sekä blogeihin liittyviä oppimiskokemuksia käsityötaitojen parissa. Työllä ei ole toimeksiantajaa.
Tutkimus tehtiin internetkyselyn avulla. Sosiaalisessa mediassa jaettuun kyselyyn vastasi yhteensä yli 200 neuleharrastajaa. Kysymyksistä suurin osa tuotti kvantitatiivista aineistoa, mutta sen tueksi ja luotettavuuden lisäämiseksi kerättiin myös kvalitatiivista tietoa avoimen kysymyksen avulla. Tuloksia analysoitiin teemoittain tilastollisten menetelmien ja diskurssianalyysin avulla.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että merkittävin neuleblogien harrastajille tuottama hyöty oppimisen kannalta on niiden muodostama laaja ideapankki, jota tuottavat muut harrastajat. Materiaali on luonteeltaan erilaista kuin alan painetuissa julkaisuissa. Persoonalliset, mielenkiintoiset projektit ja epäonnistumisien työstäminen blogissa voivat rohkaista toista harrastajaa eteenpäin omassa neuleprojektissaan.
Tutkimus tuotti uudenlaista tietoa neuleblogien avulla koetusta oppimisesta aiempien laadullisten, neuleblogien yhteisöllisyyttä käsittelevien tutki-musten rinnalle.
Tutkimus tehtiin internetkyselyn avulla. Sosiaalisessa mediassa jaettuun kyselyyn vastasi yhteensä yli 200 neuleharrastajaa. Kysymyksistä suurin osa tuotti kvantitatiivista aineistoa, mutta sen tueksi ja luotettavuuden lisäämiseksi kerättiin myös kvalitatiivista tietoa avoimen kysymyksen avulla. Tuloksia analysoitiin teemoittain tilastollisten menetelmien ja diskurssianalyysin avulla.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että merkittävin neuleblogien harrastajille tuottama hyöty oppimisen kannalta on niiden muodostama laaja ideapankki, jota tuottavat muut harrastajat. Materiaali on luonteeltaan erilaista kuin alan painetuissa julkaisuissa. Persoonalliset, mielenkiintoiset projektit ja epäonnistumisien työstäminen blogissa voivat rohkaista toista harrastajaa eteenpäin omassa neuleprojektissaan.
Tutkimus tuotti uudenlaista tietoa neuleblogien avulla koetusta oppimisesta aiempien laadullisten, neuleblogien yhteisöllisyyttä käsittelevien tutki-musten rinnalle.