Revenue management pienten ja keskisuurten hotellien huonemyynnissä
Moilanen, Mirka (2015)
Moilanen, Mirka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912935
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisten pienten ja keskisuurten hotellien revenue managementia eli tuottojen johtamista. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tuottoja johdetaan tällä hetkellä ja miten tuottojen johtamista voitaisiin edistää hotellin huonemyynnin maksimoimiseksi. Työn tavoitteena oli auttaa pieniä ja keskisuuria hotelleja ymmärtämään mitä revenue management on ja antaa ohjeita miten he voisivat edistää revenue managementia omassa hotellissaan. Toimeksiantajana oli jyväskyläläinen majoitusalan pk-yritys Finlandia Hotelli Alba.
Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkittiin, miten pienet ja keskisuuret hotellit voivat hyödyntää revenue managementia huonemyynnissä. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmistä teemahaastattelu valittiin tutkimukseen sopivimmaksi vaihtoehdoksi. Teoriaa kerättiin asiantuntijoiden teoksien ja artikkelien avulla sekä aikaisempia tutkimuksia tarkastellen. Haastateltavat valittiin yksityisistä majoitusalan pk-yrityksistä, jotka harjoittivat revenue managementia hotellissaan.
Revenue management oli tuttu käsite kaikille yrityksille jossain määrin, mutta kokonaisuuden ymmärtäminen ja hallitseminen kaipasivat kehittämistä osalla haastateltavista yrityksistä. Oleellisimpina revenue managementin keinoina mainittiin dynaaminen hinnoittelu ja kapasiteetin hallinta. Palveluprosessit ja jakelukanavat tunnistettiin osana revenue managementia, mutta niitä ei hyödynnetty niin paljon kuin olisi ollut mahdollista.
Tutkimuksen avulla voitiin tehdä päätellä, että revenue managementia ei ole täysin hyödynnetty pienissä ja keskisuurissa hotelleissa. Kehitysmahdollisuuksia on paljon pienten ja keskisuurien hotellien keskuudessa. Tutkittavien kaltaisissa yrityksissä revenue managementia voitaisiin tutkia vielä laajemmin.
Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkittiin, miten pienet ja keskisuuret hotellit voivat hyödyntää revenue managementia huonemyynnissä. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka menetelmistä teemahaastattelu valittiin tutkimukseen sopivimmaksi vaihtoehdoksi. Teoriaa kerättiin asiantuntijoiden teoksien ja artikkelien avulla sekä aikaisempia tutkimuksia tarkastellen. Haastateltavat valittiin yksityisistä majoitusalan pk-yrityksistä, jotka harjoittivat revenue managementia hotellissaan.
Revenue management oli tuttu käsite kaikille yrityksille jossain määrin, mutta kokonaisuuden ymmärtäminen ja hallitseminen kaipasivat kehittämistä osalla haastateltavista yrityksistä. Oleellisimpina revenue managementin keinoina mainittiin dynaaminen hinnoittelu ja kapasiteetin hallinta. Palveluprosessit ja jakelukanavat tunnistettiin osana revenue managementia, mutta niitä ei hyödynnetty niin paljon kuin olisi ollut mahdollista.
Tutkimuksen avulla voitiin tehdä päätellä, että revenue managementia ei ole täysin hyödynnetty pienissä ja keskisuurissa hotelleissa. Kehitysmahdollisuuksia on paljon pienten ja keskisuurien hotellien keskuudessa. Tutkittavien kaltaisissa yrityksissä revenue managementia voitaisiin tutkia vielä laajemmin.