Osaamisen kehittäminen Jokilaaksojen pelastuslaitoksessa - välineenä kehityskeskustelut
Pyyhtiä, Harri (2015)
Pyyhtiä, Harri
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713501
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Jokilaaksojen pelastuslaitoksen osaamisen kehittämistä kehityskeskustelujen avulla. Tutkimus- ja kehittämisnäkökulmaksi valittiin yksilötason osaamisen kehittäminen. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mahdollistaako organisaation nykyinen kehityskeskusteluprosessi osaamisen kehittämisen ja tukeeko nykyisten kehityskeskustelujen sisältö osaamisen kehittymistä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten osaamista voidaan Jokilaaksojen pelastuslaitoksessa kehittää kehityskeskustelujen avulla.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja toteutustavaksi monimuotoisuusmenetelmä käyttäen lomake- ja teemahaastattelua. Haastateltavien valinnassa käytettiin harkinnanvaraista näytettä ja tutkimukseen haastateltiin seitsemää Jokilaaksojen pelastuslaitoksen työntekijää eri ammattiryhmistä. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksen pohjalta löydettiin sekä osaamisen kehittämiseen että kehityskeskusteluihin liittyviä parannuskohteita. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että keskeinen puute organisaation käytössä olevassa kehityskeskustelujärjestelmässä ja osaamisen kehittämisessä on konkretian puuttuminen. Haastateltavat toivoivat konkreettisia ja mitattavissa olevia henkilökohtaisia tavoitteita, joiden avulla voidaan arvioida saavutettuja tuloksia. Sekä esimiehet että alaiset toivoivat nykyisen ja tehtävässä tulevaisuudessa vaadittavan osaamisen arviointiin työkaluja. Osaamisen kehittämisvälineitä hyödynnetään organisaatiossa suppeasti ja haastateltavien vastauksissa korostui ulkopuolinen koulutus.
Tutkimus osoitti, että organisaatiossa käytössä oleva kehityskeskustelujärjestelmä on pääosin suunniteltu tukemaan osaamisen kehittämistä, mutta keskusteluja ei käydä suunnitelman mukaisesti.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja toteutustavaksi monimuotoisuusmenetelmä käyttäen lomake- ja teemahaastattelua. Haastateltavien valinnassa käytettiin harkinnanvaraista näytettä ja tutkimukseen haastateltiin seitsemää Jokilaaksojen pelastuslaitoksen työntekijää eri ammattiryhmistä. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksen pohjalta löydettiin sekä osaamisen kehittämiseen että kehityskeskusteluihin liittyviä parannuskohteita. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että keskeinen puute organisaation käytössä olevassa kehityskeskustelujärjestelmässä ja osaamisen kehittämisessä on konkretian puuttuminen. Haastateltavat toivoivat konkreettisia ja mitattavissa olevia henkilökohtaisia tavoitteita, joiden avulla voidaan arvioida saavutettuja tuloksia. Sekä esimiehet että alaiset toivoivat nykyisen ja tehtävässä tulevaisuudessa vaadittavan osaamisen arviointiin työkaluja. Osaamisen kehittämisvälineitä hyödynnetään organisaatiossa suppeasti ja haastateltavien vastauksissa korostui ulkopuolinen koulutus.
Tutkimus osoitti, että organisaatiossa käytössä oleva kehityskeskustelujärjestelmä on pääosin suunniteltu tukemaan osaamisen kehittämistä, mutta keskusteluja ei käydä suunnitelman mukaisesti.