Inte bara välmående barn, utan välmående familjer : – föräldrarnas förväntningar på småbarnsfostran
Hellström, Camilla (2015)
Hellström, Camilla
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062213659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062213659
Tiivistelmä
Mastertyön tavoitteena oli luoda varhaiskasvatussuunnitelma jossa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen säätelyasiakirjojen sekä alan tutkimuksen lisäksi otettaisiin huomioon myös vanhempien käsitykset varhaiskasvatuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada näkemys vanhempien odotuksista päivähoitoon ja varhaiskasvatukseen sekä kuvaus siitä, mitä laadullinen päivähoito heille merkitsee. Tutkimuskysymykset olivat:
1. Millaisia odotuksia vanhemmilla on päivähoidon ja varhaiskasvatuksen suhteen?
2. Millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja löytyy vanhempien odotuksissa suhteessa asiakirjoissa nähtäviin kuvauksiin päivähoidosta ja varhaiskasvatuksesta?
3. Mikä on laadukasta päivähoitoa vanhempien näkökulmasta?
Tietojen keruu tehtiin käyttäen fokusryhmähaastattelu päiväkodin vanhemmille. Haastattelu pidettiin suomeksi varmistaakseen että kaikki vanhemmat voisivat osallistua samaan tilaisuuteen, joka pidettiin hyödylliseksi keskustelun kannalta. Tulokset osoittivat, että vanhempien odotukset ovat hyvin samankaltaisia ja maanläheisiä. He halusivat lapsillensa turvallisuudentunteen, että lapsen tarpeet ja haasteet otettaisiin huomioon ja heidän taitojaan kehitettäisiin. Vanhemmat kokivat päiväkodin päätehtäväksi tukea lasta heidän itsenäistymisessä sekä kehittää lapsen sosiaalisia taitoja. Vanhemmat toivoivat, että tulevaisuudessa päivähoito olisi joustavampaa ja varhaiskasvatuksessa olisi enemmän mahdollisuuksia vanhemmille olla mukana. Työn teoreettinen viitekehys koostui päivähoidon ja varhaiskasvatuksen kirjallisuudesta sekä Bronfenbrennerin ekologisesta systeemiteoriasta, joka vahvisti näkemystä siitä että päivähoidon ja varhaiskasvatuksen säätelyasiakirjoilla (makrotasolla) on suora vaikutus siihen, miten työ tehdään päivähoidon yksiköissä (mikro- / mesotaso) ja että yhtenevät odotukset lasta kohtaan jokaisella tasolla olisi hyväksi lapsen kehitykselle. Tutkimustuloksien ja teoreettisen viitekehyksen sekä aikaisempien tutkimusten avulla laadittiin päiväkodille varhaiskasvatussuunnitelma.
1. Millaisia odotuksia vanhemmilla on päivähoidon ja varhaiskasvatuksen suhteen?
2. Millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja löytyy vanhempien odotuksissa suhteessa asiakirjoissa nähtäviin kuvauksiin päivähoidosta ja varhaiskasvatuksesta?
3. Mikä on laadukasta päivähoitoa vanhempien näkökulmasta?
Tietojen keruu tehtiin käyttäen fokusryhmähaastattelu päiväkodin vanhemmille. Haastattelu pidettiin suomeksi varmistaakseen että kaikki vanhemmat voisivat osallistua samaan tilaisuuteen, joka pidettiin hyödylliseksi keskustelun kannalta. Tulokset osoittivat, että vanhempien odotukset ovat hyvin samankaltaisia ja maanläheisiä. He halusivat lapsillensa turvallisuudentunteen, että lapsen tarpeet ja haasteet otettaisiin huomioon ja heidän taitojaan kehitettäisiin. Vanhemmat kokivat päiväkodin päätehtäväksi tukea lasta heidän itsenäistymisessä sekä kehittää lapsen sosiaalisia taitoja. Vanhemmat toivoivat, että tulevaisuudessa päivähoito olisi joustavampaa ja varhaiskasvatuksessa olisi enemmän mahdollisuuksia vanhemmille olla mukana. Työn teoreettinen viitekehys koostui päivähoidon ja varhaiskasvatuksen kirjallisuudesta sekä Bronfenbrennerin ekologisesta systeemiteoriasta, joka vahvisti näkemystä siitä että päivähoidon ja varhaiskasvatuksen säätelyasiakirjoilla (makrotasolla) on suora vaikutus siihen, miten työ tehdään päivähoidon yksiköissä (mikro- / mesotaso) ja että yhtenevät odotukset lasta kohtaan jokaisella tasolla olisi hyväksi lapsen kehitykselle. Tutkimustuloksien ja teoreettisen viitekehyksen sekä aikaisempien tutkimusten avulla laadittiin päiväkodille varhaiskasvatussuunnitelma.