Huostaanotetun lapsen hoito- ja kasvatussuunnitelman toteutuminen Perhekoti Pallossa
Muttonen, Ville (2015)
Muttonen, Ville
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062513709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062513709
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin huostaanotetun lapsen hoito- ja kasvatus-suunnitelman toteutumista Perhekoti Pallossa, sekä sosionomi (AMK) koulutuk-sen antamaa tukea omaohjaajatyöskentelyyn. Opinnäytetyössä keskityttiin aino-astaan omaohjaajan näkökulmaan.
Opinnäytetyö on laadullinen selvitys, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla nel-jää Perhekoti Pallossa työskentelevää työntekijää. Haastattelut toteutettiin tee-mahaastattelulla, jolloin työntekijöiden omakohtaiset kokemukset pääsivät pa-remmin esille. Haastatteluista saatu materiaali analysoitiin laadullisella sisäl-lönanalyysilla.
Selvityksen mukaan huostaanotetun lapsen hoito- ja kasvatussuunnitelma toteu-tuu Perhekoti Pallossa hyvin. Selvityksessä löydettiin kuitenkin myös työntekijöi-den tuomia parannusehdotuksia hoito- ja kasvatussuunnitelman toteutumiseen. Samalla saatiin selville, että sosionomi (AMK)-opinnot auttavat työntekijää oma-ohjaajan työssä. Koulutuksessa olevat sisällöt kuten erilaiset ryhmänohjaamisti-lanteet auttavat työskentelemään perhekodissa. Koulutukseen voitaisiin kuiten-kin lisätä vielä yksilönohjaustaitoja, jota omaohjaajan työssä tarvitaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hoito- ja kasvatussuunnitelman toteutumi-nen Perhekoti Pallossa toteutuu lainsäädännön asetettujen sisältöjen mukaisesti.
Jatkoselvitysaiheena tuleville sosionomiopiskelijoille, tätä selvitystä voisi laajen-taa koskemaan kaikkia perhekodin työntekijöitä laadullisena tai määrällisenä tut-kimuksena. Toisena jatkoselvitysaiheena voisi ottaa huostaanotetut lapset mu-kaan selvitykseen.
Opinnäytetyö on laadullinen selvitys, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla nel-jää Perhekoti Pallossa työskentelevää työntekijää. Haastattelut toteutettiin tee-mahaastattelulla, jolloin työntekijöiden omakohtaiset kokemukset pääsivät pa-remmin esille. Haastatteluista saatu materiaali analysoitiin laadullisella sisäl-lönanalyysilla.
Selvityksen mukaan huostaanotetun lapsen hoito- ja kasvatussuunnitelma toteu-tuu Perhekoti Pallossa hyvin. Selvityksessä löydettiin kuitenkin myös työntekijöi-den tuomia parannusehdotuksia hoito- ja kasvatussuunnitelman toteutumiseen. Samalla saatiin selville, että sosionomi (AMK)-opinnot auttavat työntekijää oma-ohjaajan työssä. Koulutuksessa olevat sisällöt kuten erilaiset ryhmänohjaamisti-lanteet auttavat työskentelemään perhekodissa. Koulutukseen voitaisiin kuiten-kin lisätä vielä yksilönohjaustaitoja, jota omaohjaajan työssä tarvitaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hoito- ja kasvatussuunnitelman toteutumi-nen Perhekoti Pallossa toteutuu lainsäädännön asetettujen sisältöjen mukaisesti.
Jatkoselvitysaiheena tuleville sosionomiopiskelijoille, tätä selvitystä voisi laajen-taa koskemaan kaikkia perhekodin työntekijöitä laadullisena tai määrällisenä tut-kimuksena. Toisena jatkoselvitysaiheena voisi ottaa huostaanotetut lapset mu-kaan selvitykseen.