Kestävän kehityksen MOOC-kurssit : Kurssien käytettävyys vapaasti valittavina opintojaksoina Oulun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikössä
Pietikäinen, Liisa (2015)
Pietikäinen, Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015072913879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015072913879
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on antaa Oulun ammattikorkeakoululle tietoa siitä, miten ulkopuolisten järjestäjien ilmaisia MOOC-kursseja kestävän kehityksen aiheista voisi hyödyntää valinnaisina opintojaksoina Liiketalouden yksikössä. Aloite selvityksen tekemiselle tuli Liiketalouden yksikön kestävän kehityksen tiimiltä. Työn tavoitteena on tehdä selvitys, josta tilaaja saa tietoa päätöksentekonsa tueksi, kun MOOC-kurssien käyttöönottoa harkitaan.
Opinnäytetyö on selvitys, joka on tehty käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen kohdeilmiö on MOOC-kurssi (Massive Open Online Course). Opinnäytteessä selvitetään, miten opiskelija voi löytää MOOC-tarjonnasta kestävän kehityksen kurssin, joka täyttää ammattikorkeakoulun kriteerit ja miten opintojakson hyväksiluvun käsittelevä opettaja voi todentaa sen. Vastausta näihin kysymyksiin on haettu niiden ammattikorkeakoulujen kokemuksista, joissa voi jo hyödyntää ulkopuolisten järjestäjien MOOC-kursseja osana opintoja. Nämä kysymykset toimivat myös selvityksen rajauksena. Pedagogisia tai koulutuspoliittisia kysymyksiä selvitys ei käsittele. Tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua sekä sekä osallistuvaa havainnointia etsimällä soveltuvia kursseja ja opiskelemalla MOOC-kursseilla itse. Verkko- ja kirjallisuuslähteitä on käytetty tiedonhankintaan selvityksen eri vaiheissa.
Kestävän kehityksen aiheista on MOOC-kurssialustoilla runsaasti tarjontaa. Ei ole kuitenkaan mahdollista antaa opiskelijalle yleispätevää ohjetta, jolla löytää sopivan kurssin. Kurssin hyväksiluku on osana nykyisiä käytäntöjä käsiteltävä tapauskohtaisesti. Opiskelijan on oltava tietoinen ammattikorkeakoulun opintojaksolle asettamista vaatimuksista kurssia valitessaan. Myös kurssin sisällön soveltuvuus on tarpeen varmistaa etukäteen opettajalta. Selvityksen lopussa on ehdotuksia menettelytavoiksi, joilla tilaaja voisi hankkia ensi vaiheen kokemusta MOOC-kurssien hyödyntämisestä.
Tämä on ensimmäinen Oulun ammattikorkeakoulussa tehty selvitys massiivisista avoimista verkkokursseista (MOOC). Kattavampi kartoitus kansainvälisiä MOOC-kursseja jo hyödyntävien ammattikorkeakoulujen käytännöistä ja kokemuksista voisi antaa Oulun ammattikorkeakoululle lisää tarvittavaa tietoa, kun se kehittää omia käytäntöjään.
Opinnäytetyö on selvitys, joka on tehty käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen kohdeilmiö on MOOC-kurssi (Massive Open Online Course). Opinnäytteessä selvitetään, miten opiskelija voi löytää MOOC-tarjonnasta kestävän kehityksen kurssin, joka täyttää ammattikorkeakoulun kriteerit ja miten opintojakson hyväksiluvun käsittelevä opettaja voi todentaa sen. Vastausta näihin kysymyksiin on haettu niiden ammattikorkeakoulujen kokemuksista, joissa voi jo hyödyntää ulkopuolisten järjestäjien MOOC-kursseja osana opintoja. Nämä kysymykset toimivat myös selvityksen rajauksena. Pedagogisia tai koulutuspoliittisia kysymyksiä selvitys ei käsittele. Tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua sekä sekä osallistuvaa havainnointia etsimällä soveltuvia kursseja ja opiskelemalla MOOC-kursseilla itse. Verkko- ja kirjallisuuslähteitä on käytetty tiedonhankintaan selvityksen eri vaiheissa.
Kestävän kehityksen aiheista on MOOC-kurssialustoilla runsaasti tarjontaa. Ei ole kuitenkaan mahdollista antaa opiskelijalle yleispätevää ohjetta, jolla löytää sopivan kurssin. Kurssin hyväksiluku on osana nykyisiä käytäntöjä käsiteltävä tapauskohtaisesti. Opiskelijan on oltava tietoinen ammattikorkeakoulun opintojaksolle asettamista vaatimuksista kurssia valitessaan. Myös kurssin sisällön soveltuvuus on tarpeen varmistaa etukäteen opettajalta. Selvityksen lopussa on ehdotuksia menettelytavoiksi, joilla tilaaja voisi hankkia ensi vaiheen kokemusta MOOC-kurssien hyödyntämisestä.
Tämä on ensimmäinen Oulun ammattikorkeakoulussa tehty selvitys massiivisista avoimista verkkokursseista (MOOC). Kattavampi kartoitus kansainvälisiä MOOC-kursseja jo hyödyntävien ammattikorkeakoulujen käytännöistä ja kokemuksista voisi antaa Oulun ammattikorkeakoululle lisää tarvittavaa tietoa, kun se kehittää omia käytäntöjään.