Yritys X:n digitaalisten markkinointikanavien kartoittaminen B2B kokousasiakkaille
Kytömäki, Salla (2015)
Kytömäki, Salla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090414336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090414336
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa tehokkaimmat digitaaliset markkinointikanavat Yritys X:n B2B kokousasiakkaille. Tarkoituksena oli selvittää mitkä digitaaliset markkinointikanavat ovat parhaat yritysasiakkaille viestimiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimii maatilamatkailu- ja ravintola-alalla.
Teoreettinen viitekehys käsittelee digitaalista markkinointia, palveluiden markkinointia ja B2B-markkinointia. Digitaalinen markkinointi muuttuu jatkuvasti ja digitaalisten markkinointikanavien määrä jatkaa kasvuaan. Teoriaosuudessa on avattu tärkeimpiä digitaalisia markkinointikanavia yritysmarkkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Yritys X:n nykyisille kokousasiakkaille. Tarkoitus oli saada heiltä mielipiteitä Yritys X:n nykyisestä digitaalisesta markkinoinnista. Kysely oli kokonaistutkimus ja se lähettiin yhteensä 12 yritysasiakkaalle. Kyselyyn vastasi yhdeksän yritystä. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa. Asiantuntijahaastattelun avulla haluttiin selvittää digitaalisen markkinoinnin nykyisiä trendejä ja tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että Yritys X:n markkinointitoimenpiteisiin ollaan melko tyytyväisiä tällä hetkellä. Sähköpostimarkkinointi koettiin tehokkaimmaksi keinoksi viestiä kokouspalveluista. Asiantuntijalausunnon mukaan oikeat digitaaliset markkinointikanavat löytyvät kokeilemalla eri kanavia ja mittaamalla niitä. Tulevaisuudessa markkinoinnin automaation merkitys kasvaa.
Tutkimustuloksissa annettiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia Yritys X:n kokousmarkkinoinnin kehittämiseksi. Tuloksia voi hyödyntää myös yrityksen muita kohderyhmiä ja yritysasiakkaille kohdistetun markkinointisuunnitelman pohjana.
Teoreettinen viitekehys käsittelee digitaalista markkinointia, palveluiden markkinointia ja B2B-markkinointia. Digitaalinen markkinointi muuttuu jatkuvasti ja digitaalisten markkinointikanavien määrä jatkaa kasvuaan. Teoriaosuudessa on avattu tärkeimpiä digitaalisia markkinointikanavia yritysmarkkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Yritys X:n nykyisille kokousasiakkaille. Tarkoitus oli saada heiltä mielipiteitä Yritys X:n nykyisestä digitaalisesta markkinoinnista. Kysely oli kokonaistutkimus ja se lähettiin yhteensä 12 yritysasiakkaalle. Kyselyyn vastasi yhdeksän yritystä. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa. Asiantuntijahaastattelun avulla haluttiin selvittää digitaalisen markkinoinnin nykyisiä trendejä ja tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että Yritys X:n markkinointitoimenpiteisiin ollaan melko tyytyväisiä tällä hetkellä. Sähköpostimarkkinointi koettiin tehokkaimmaksi keinoksi viestiä kokouspalveluista. Asiantuntijalausunnon mukaan oikeat digitaaliset markkinointikanavat löytyvät kokeilemalla eri kanavia ja mittaamalla niitä. Tulevaisuudessa markkinoinnin automaation merkitys kasvaa.
Tutkimustuloksissa annettiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia Yritys X:n kokousmarkkinoinnin kehittämiseksi. Tuloksia voi hyödyntää myös yrityksen muita kohderyhmiä ja yritysasiakkaille kohdistetun markkinointisuunnitelman pohjana.