Venäläisten kulutuskäyttäytymisen muutokset Lappeenrannan ja Imatran talousalueella ja sen vaikutuksia alueiden yritysten kannattavuuteen ja investointipäätöksiin
Pesonen, Anni (2015)
Pesonen, Anni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514898
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää venäläisten ostovoiman muutosten seurauksia Lappeenrannan ja Imatran alueen yrityksissä. Ostosmatkailijoiden kato on käynyt Etelä-Karjalassa eikä venäläisiä kuluttajia näy katukuvassa enää samaan tapaan kuin muutama vuosi sitten. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia erityisesti venäläisten ostosmatkailijoiden kulutuskäyttäytymisen muutoksen vaikutuksia alueen yritysten liiketoimintaan,kannattavuuteen ja investointipäätöksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin yritystoiminnan ja markkinoinnin kirjallisuutta sekä artikkeleita paikallisista lehdistä ja lisäksi useita internetlähteitä.
Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa suoritettiin kohdeyrityksille laaditut sähköpostikyselyt. Sähköpostitse lähetetyissä kyselyissä
käsiteltiin mahdollisia venäläisen ostovoiman muutosten vaikutuksia alueen yrityksiin.
Tutkimustulosten perusteella yritykset ovat toimineet yhtä lukuun ottamatta yli 10 vuoden ajan Lappeenrannan tai Imatran alueella ja ovat aloittaneet yritystoimintansa
ennen venäläisen kulutusjuhlan alkamista alueella. Tutkimuksen perusteella yritykset eivät ole joutuneet tekemään radikaaleja sopeuttamiskeinoja yritystoiminnassaan
venäläisen ostovoiman hiipuessa. Myöskään yritysten kannattavuuteen ja investointipäätöksiin ei venäläisten asiakkaiden vähenemisellä ole ollut merkitystä. Kaikki kyselyyn vastanneet yritykset kuitenkin ovat yhtä mieltä
siitä, että venäläisten asiakkaiden määrä on vähentynyt viime vuosien aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin yritystoiminnan ja markkinoinnin kirjallisuutta sekä artikkeleita paikallisista lehdistä ja lisäksi useita internetlähteitä.
Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa suoritettiin kohdeyrityksille laaditut sähköpostikyselyt. Sähköpostitse lähetetyissä kyselyissä
käsiteltiin mahdollisia venäläisen ostovoiman muutosten vaikutuksia alueen yrityksiin.
Tutkimustulosten perusteella yritykset ovat toimineet yhtä lukuun ottamatta yli 10 vuoden ajan Lappeenrannan tai Imatran alueella ja ovat aloittaneet yritystoimintansa
ennen venäläisen kulutusjuhlan alkamista alueella. Tutkimuksen perusteella yritykset eivät ole joutuneet tekemään radikaaleja sopeuttamiskeinoja yritystoiminnassaan
venäläisen ostovoiman hiipuessa. Myöskään yritysten kannattavuuteen ja investointipäätöksiin ei venäläisten asiakkaiden vähenemisellä ole ollut merkitystä. Kaikki kyselyyn vastanneet yritykset kuitenkin ovat yhtä mieltä
siitä, että venäläisten asiakkaiden määrä on vähentynyt viime vuosien aikana.