Hoidon laadun kehittäminen psykiatrisen erikoissairaanhoidon akuutilla avo-osastolla
Niittymäki, Mira (2015)
Niittymäki, Mira
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092714925
Tiivistelmä
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli hoidon laadun parantaminen Turun erikoissairaanhoidon psykiatrisen sairaalan akuutilla avo-osastolla. Tavoitteena oli laatia suunnitelma hoidon laadun kehittämiseksi.
Projektiin liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli kerätä työikäisten potilaiden kokemuksia saamastaan hoidosta hoitoprosessin aikana sekä hoitohenkilöstön arvioita toiminnastaan potilaan hoitoprosessissa. Tutkimuksesta saatua tietoa hyödynnettiin suunnitelman laatimisessa hoidon laadun kehittämiseksi. Tutkimusmetodina käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta ja aineisto kerättiin samansisältöisellä, strukturoidulla kyselylomakkeella sekä hoitajilta (n=14) että potilailta (n=57). Kyselyn mittarit laadittiin tätä tutkimusta varten. Kysymykset laadittiin kirjallisuuden sekä tutkimustiedon perusteella. Aineisto analysoitiin kuvailevia tilastomenetelmiä käyttäen.
Hoitajien ja potilaiden kokemukset hoitoprosessin etenemisestä olivat pääosin samansuuntaisia. Tutkimustulosten mukaan hoidon laatua voidaan pitää suhteellisen hyvänä. Potilaat kokivat hoitoon pääsyn nopeana ja avun tarve osattiin tunnistaa useimpien mielestä hyvin. Sekä potilaiden että hoitajien mielestä hoitokokoukset koettiin kiireettömiksi ja aikaa oli riittävästi. Epäkohtia potilaiden mielestä oli mm. riittämätön tiedonsaanti sairaudesta ja lääkehoidosta, tunne ettei tulla kuulluksi ja ettei hoidon edistymistä huomata. Tutkimustulosten perusteella laadittiin kehittämissuunnitelma hoidon laadun parantamiseksi yhdessä projektiryhmän kanssa.
Suunnitelman avulla pyritään huomioimaan omaiset paremmin potilaan hoidossa, antamaan enemmän tietoa potilaalle tämän sairauteen tai lääkehoitoon liittyvistä asioista, pyritään kiinnittämään paremmin huomiota potilaan kohtaamiseen sekä järjestetään henkilökunnalle täydennyskoulutusta.
Projektiin liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli kerätä työikäisten potilaiden kokemuksia saamastaan hoidosta hoitoprosessin aikana sekä hoitohenkilöstön arvioita toiminnastaan potilaan hoitoprosessissa. Tutkimuksesta saatua tietoa hyödynnettiin suunnitelman laatimisessa hoidon laadun kehittämiseksi. Tutkimusmetodina käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta ja aineisto kerättiin samansisältöisellä, strukturoidulla kyselylomakkeella sekä hoitajilta (n=14) että potilailta (n=57). Kyselyn mittarit laadittiin tätä tutkimusta varten. Kysymykset laadittiin kirjallisuuden sekä tutkimustiedon perusteella. Aineisto analysoitiin kuvailevia tilastomenetelmiä käyttäen.
Hoitajien ja potilaiden kokemukset hoitoprosessin etenemisestä olivat pääosin samansuuntaisia. Tutkimustulosten mukaan hoidon laatua voidaan pitää suhteellisen hyvänä. Potilaat kokivat hoitoon pääsyn nopeana ja avun tarve osattiin tunnistaa useimpien mielestä hyvin. Sekä potilaiden että hoitajien mielestä hoitokokoukset koettiin kiireettömiksi ja aikaa oli riittävästi. Epäkohtia potilaiden mielestä oli mm. riittämätön tiedonsaanti sairaudesta ja lääkehoidosta, tunne ettei tulla kuulluksi ja ettei hoidon edistymistä huomata. Tutkimustulosten perusteella laadittiin kehittämissuunnitelma hoidon laadun parantamiseksi yhdessä projektiryhmän kanssa.
Suunnitelman avulla pyritään huomioimaan omaiset paremmin potilaan hoidossa, antamaan enemmän tietoa potilaalle tämän sairauteen tai lääkehoitoon liittyvistä asioista, pyritään kiinnittämään paremmin huomiota potilaan kohtaamiseen sekä järjestetään henkilökunnalle täydennyskoulutusta.