"Jotenki siis käyttää sitä omaa kokemusta paremman maailman tekemisessä" : Lastensuojelun kokemusasiantuntijaryhmä Tampereella
Salminen, Minna; Pajuluoma, Kati (2015)
Salminen, Minna
Pajuluoma, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastensuojelun kokemusasiantuntijaryhmän muodostumista ja ryhmän tapaamisten sisältöjä. Lisäksi tarkoitus oli selvittää kokemusasiantuntijoiden ja ryhmän vetäjien kokemuksia ryhmästä sekä ryhmän jäsenten osallisuuden toteutumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä näkyväksi Tampereen lastensuojelun kokemusasiantuntijaryhmän muodostuminen ja tuoda ryhmän muodostamisessa mukana olleiden osapuolten ääntä kuuluviin. Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee lastensuojelua, osallisuutta ja kokemusasiantuntijuutta.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa ja toteutettiin LasSe-hankkeeseen. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia lastensuojelun kokemusasiantuntijaryhmän tapaamisissa. Lisäksi kokemusasiantuntijoille sekä ryhmän vetäjille järjestettiin erilliset teemahaastattelut. Kokemusasiantuntijoiden ryhmäteemahaastatteluun osallistui neljä kokemusasiantuntijaa, ja ryhmän vetäjät haastateltiin pariteemahaastattelua käyttäen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta kokemusasiantuntijoiden osallisuuden vahvistuneen ryhmän toiminnan aikana. Tähän vaikuttivat ryhmän myönteinen ilmapiiri, ryhmän sisäiset vaikuttamismahdollisuudet sekä työntekijöiden rooli. Ryhmän vetäjien puolelta ryhmän tehtävä ja tavoite koettiin selkeämmäksi kuin kokemusasiantuntijoiden puolelta. Osapuolten kokemukset ryhmän haasteista ja onnistumisista olivat samankaltaisia. Suureksi haasteeksi koettiin aktiivisuuden vaihtelevuus, joka oli osaltaan vaikuttanut toiminnan etenemiseen. Osapuolet tunsivat onnistuneensa parhaiten hyvän ilmapiirin luomisessa ja toiminnan ideoinnissa. Ryhmässä koettiin tärkeäksi suunnata konkreettista toimintaa nykyisille lastensuojelunuorille.
Kokemusasiantuntijoilla on mielipiteitä lastensuojelun epäkohdista ja halu vaikuttaa lastensuojelun palvelujen kehittämiseen. Kokemusasiantuntijaryhmä voi olla yksi keino palvelunkäyttäjien osallisuuden mahdollistamiseen. Kokemusasiantuntijakoulutuksen merkitystä on tärkeää pohtia, sillä tuloksissa on havaittavissa epäselvyyttä kokemusasiantuntijaryhmän tehtävästä sekä epävarmuutta omasta asiantuntijuudesta.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa ja toteutettiin LasSe-hankkeeseen. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia lastensuojelun kokemusasiantuntijaryhmän tapaamisissa. Lisäksi kokemusasiantuntijoille sekä ryhmän vetäjille järjestettiin erilliset teemahaastattelut. Kokemusasiantuntijoiden ryhmäteemahaastatteluun osallistui neljä kokemusasiantuntijaa, ja ryhmän vetäjät haastateltiin pariteemahaastattelua käyttäen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta kokemusasiantuntijoiden osallisuuden vahvistuneen ryhmän toiminnan aikana. Tähän vaikuttivat ryhmän myönteinen ilmapiiri, ryhmän sisäiset vaikuttamismahdollisuudet sekä työntekijöiden rooli. Ryhmän vetäjien puolelta ryhmän tehtävä ja tavoite koettiin selkeämmäksi kuin kokemusasiantuntijoiden puolelta. Osapuolten kokemukset ryhmän haasteista ja onnistumisista olivat samankaltaisia. Suureksi haasteeksi koettiin aktiivisuuden vaihtelevuus, joka oli osaltaan vaikuttanut toiminnan etenemiseen. Osapuolet tunsivat onnistuneensa parhaiten hyvän ilmapiirin luomisessa ja toiminnan ideoinnissa. Ryhmässä koettiin tärkeäksi suunnata konkreettista toimintaa nykyisille lastensuojelunuorille.
Kokemusasiantuntijoilla on mielipiteitä lastensuojelun epäkohdista ja halu vaikuttaa lastensuojelun palvelujen kehittämiseen. Kokemusasiantuntijaryhmä voi olla yksi keino palvelunkäyttäjien osallisuuden mahdollistamiseen. Kokemusasiantuntijakoulutuksen merkitystä on tärkeää pohtia, sillä tuloksissa on havaittavissa epäselvyyttä kokemusasiantuntijaryhmän tehtävästä sekä epävarmuutta omasta asiantuntijuudesta.