Hätä- ja poikkeustilanneviestintä Haminan satamassa
Rantavuo, Emmi (2015)
Rantavuo, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100515143
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee HaminaKotkan Satama Oy:n Haminan sataman hätätilanneviestintäjärjestelmää. Työn toimeksiantaja toimii Hamina Eco Port –yhteistoimintahanke. Hankkeen aikana sataman yritysten keskuudesta nousi esiin tarve viestinnän kehittämiselle onnettomuustilanteissa. Tässä työssä etsittiin vaihtoehto olemassa olevalle tekstiviestijärjestelmälle, jonka saavuttavuuden ja siinä saatavan informaation on koettu olevan riittämätön. Viestinnän on tapahduttava mahdollisimman nopeasti ja kattavasti pelastusviranomaisen pelastustyötä häiritsemättä.
Tutkimuksessa selvitettiin hätätilanteita koskevia asetuksia ja tavoitteita sekä etsittiin aiempia tutkimuksia ja erilaisia käytössä olevia vaihtoehtoja viestintäjärjestelmän rakentamiseksi. Lisäksi kartoitettiin pelastusviranomaisen roolia viestinnässä.
Empiria on toteutettu selvittämällä nykyisen järjestelmän haasteet ja toimintaperiaate haastatteluin. Tutkimuksessa on otettu huomioon Haminan sataman toimijoiden ja pelastusviranomaisen näkemys ja edellytykset viestinnän kehittämisessä.
Tulokseksi saatiin toimintaehdotus käyttöön otettavasta älypuhelinsovelluksesta, jonka avulla viestintä onnettomuustilanteissa nopeutuu ja sen kattavuus paranee. Sovellus parantaa vuorovaikutusta sataman eri toimijoiden ja pelastusviranomaisen välillä. Tutkimuksessa on myös selvitetty pääpiirteittäin, mitä tietoja sovellusta varten tarvitaan.
Toimintaehdotuksen käyttöönotto vaatii sataman, pelastusviranomaisen ja yritysten välistä yhteistyötä, mutta periaatteeltaan itse sovellus on suhteellisen kohtuullisin resurssein käyttöön otettavissa.
Tutkimuksessa selvitettiin hätätilanteita koskevia asetuksia ja tavoitteita sekä etsittiin aiempia tutkimuksia ja erilaisia käytössä olevia vaihtoehtoja viestintäjärjestelmän rakentamiseksi. Lisäksi kartoitettiin pelastusviranomaisen roolia viestinnässä.
Empiria on toteutettu selvittämällä nykyisen järjestelmän haasteet ja toimintaperiaate haastatteluin. Tutkimuksessa on otettu huomioon Haminan sataman toimijoiden ja pelastusviranomaisen näkemys ja edellytykset viestinnän kehittämisessä.
Tulokseksi saatiin toimintaehdotus käyttöön otettavasta älypuhelinsovelluksesta, jonka avulla viestintä onnettomuustilanteissa nopeutuu ja sen kattavuus paranee. Sovellus parantaa vuorovaikutusta sataman eri toimijoiden ja pelastusviranomaisen välillä. Tutkimuksessa on myös selvitetty pääpiirteittäin, mitä tietoja sovellusta varten tarvitaan.
Toimintaehdotuksen käyttöönotto vaatii sataman, pelastusviranomaisen ja yritysten välistä yhteistyötä, mutta periaatteeltaan itse sovellus on suhteellisen kohtuullisin resurssein käyttöön otettavissa.