Katunukketeatteria suomalaisyleisölle : kokemuksia, huomioita ja vinkkejä katunukketeatterin tekemiseen
Westerholm, Maija (2015)
Westerholm, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915284
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on löytää erilaisia keinoja ja työkaluja esiintyjälle, joka on kiinnostunut katunukketeatterin tekemisestä tai käyttämään nukketeatterillisia yksityiskohtia katuesityksissään. Rajasin opinnäytetyöni aiheen katunukketeatterin tekemiseen suomalaisyleisölle, koska itselläni on tähän mennessä eniten kokemusta suomalaisyleisöstä. Koen, että katuesiintyminen on erityisen kulttuurisidonnaista ja katuesiintyjän on mielestäni tärkeää perehtyä sen kulttuurin yleisöön, jolle katuesityksiä aikoo tehdä. Uskoakseni Suomessa katukulttuuria on toistaiseksi hyvin vähän eikä se ole ehtinyt vielä kehittymään. Lisäksi suomalaisyleisö on tottumaton näkemään katuesityksiä jokapäiväisessä elämässään. Minua kiinnostaa se, kuinka katukulttuuria voisi kehittää omassa kulttuurissani.
Opinnäytetyöni tutkimusaineisto pohjautuu eniten omiin kokemuksiini. Lisäksi käsittelen kahden taustoiltaan ja menetelmiltään erilaisen katutaiteen tekijän kokemuksia. Lisäksi käytän tutkimusmateriaalina katuteatterikirjallisuutta. Aineiston pohjalta käsittelen aluksi eniten pinnalle tulleita asioita. Lopuksi listaan tärkeimmät tulokset muistilistaksi. Osa tuloksista on yleispäteviä katuesiintymisessä, osa taas spesifejä katunukketeatterissa.
Tulosten mahdollisesti tärkeimmäksi asiaksi nousee yleisön kanssa kommunikoiminen. Käsittelen asiaa muun muassa profiloimalla erilaisia yleisöjä, joita itse olen kohtannut ja joita haastateltavani ovat kohdanneet. Pyrin profiloinnin kautta tuomaan esille, kuinka esiintyjä voi ottaa esityksessään ja yleisöä kohdatessaan erilaisia katsojia huomioon Suomessa esiintyessään.
Tutkimuksessa keskityn yleisötyön ja kontaktin lisäksi paljon katuesitysten visuaaliseen puoleen sekä visuaalisten valintojen merkitykseen katsojan näkökulmasta. Omien kokemusteni ja taustatutkimukseni perusteella katuesitysten visuaalinen puoli ja esityksen muoto ovat merkittävässä osassa katutilassa, sillä esityksen visuaalinen puoli saattaa olla ainoa asia, joka jää kadulla ohitse kävelevälle ihmiselle mieleen esityksestä. Lisäksi katuolosuhteissa kuuluvuus ja tekniikan käyttö ovat haastavia. Pohdin sitä, kuinka katutilan ja -olosuhteiden haasteet voidaan ottaa huomioon, ja kuinka kääntää ne esiintyjälle haitan sijasta hyödyksi.
Opinnäytetyöni tutkimusaineisto pohjautuu eniten omiin kokemuksiini. Lisäksi käsittelen kahden taustoiltaan ja menetelmiltään erilaisen katutaiteen tekijän kokemuksia. Lisäksi käytän tutkimusmateriaalina katuteatterikirjallisuutta. Aineiston pohjalta käsittelen aluksi eniten pinnalle tulleita asioita. Lopuksi listaan tärkeimmät tulokset muistilistaksi. Osa tuloksista on yleispäteviä katuesiintymisessä, osa taas spesifejä katunukketeatterissa.
Tulosten mahdollisesti tärkeimmäksi asiaksi nousee yleisön kanssa kommunikoiminen. Käsittelen asiaa muun muassa profiloimalla erilaisia yleisöjä, joita itse olen kohtannut ja joita haastateltavani ovat kohdanneet. Pyrin profiloinnin kautta tuomaan esille, kuinka esiintyjä voi ottaa esityksessään ja yleisöä kohdatessaan erilaisia katsojia huomioon Suomessa esiintyessään.
Tutkimuksessa keskityn yleisötyön ja kontaktin lisäksi paljon katuesitysten visuaaliseen puoleen sekä visuaalisten valintojen merkitykseen katsojan näkökulmasta. Omien kokemusteni ja taustatutkimukseni perusteella katuesitysten visuaalinen puoli ja esityksen muoto ovat merkittävässä osassa katutilassa, sillä esityksen visuaalinen puoli saattaa olla ainoa asia, joka jää kadulla ohitse kävelevälle ihmiselle mieleen esityksestä. Lisäksi katuolosuhteissa kuuluvuus ja tekniikan käyttö ovat haastavia. Pohdin sitä, kuinka katutilan ja -olosuhteiden haasteet voidaan ottaa huomioon, ja kuinka kääntää ne esiintyjälle haitan sijasta hyödyksi.