Google Analytics sisällöntuotannon apuvälineenä : Case Tmi Jani Nenonen
Niinistö, Jussi (2015)
Niinistö, Jussi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ja kehittää Tmi Jani Nenosen verkossa harjoittamaa sisällöntuotantoa Google Analytics
-statistiikkatyökalua apuna käyttäen. Tarkasteltavina alueina olivat toimeksiantajan omat verkkosivut sekä käytössä olevat sosiaalisen median kanavat. Työssä pyrittiin selvittämään, millainen sisältö aktivoi parhaiten yrityksen kohderyhmään kuuluvia käyttäjiä ja millä tavalla yrityksen tulisi näin ollen kehittää sisältöstrategiaansa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa käydään läpi sitouttavan sisältömarkkinoinnin pääperiaatteita, tavoitteita ja sen erilaisia ilmenemismuotoja. Lisäksi vertaillaan lyhyesti uudempia ja vanhempia markkinoinnin ja myynnin rakennemalleja. Toisessa teoriaosuudessa keskitytään Google Analytics -palvelun toimintaperiaatteisiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin yritysten verkkosivujen sisällöntuotantoa ohjaavana apuvälineenä.
Opinnäytetyön tutkimustuloksena saatiin kerättyä sisältömarkkinoinnin teoriaan pohjautuvia kehitysmahdollisuuksia, joita toimeksiantaja voisi käyttää tulevaisuudessa verkkosivujensa uudistamisessa. Varsinaisen tutkimuksen ohessa saatiin kerättyä myös tietoa Google Analyticsin toiminnasta SharePoint Online -ympäristössä.
-statistiikkatyökalua apuna käyttäen. Tarkasteltavina alueina olivat toimeksiantajan omat verkkosivut sekä käytössä olevat sosiaalisen median kanavat. Työssä pyrittiin selvittämään, millainen sisältö aktivoi parhaiten yrityksen kohderyhmään kuuluvia käyttäjiä ja millä tavalla yrityksen tulisi näin ollen kehittää sisältöstrategiaansa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teoriaosuudessa käydään läpi sitouttavan sisältömarkkinoinnin pääperiaatteita, tavoitteita ja sen erilaisia ilmenemismuotoja. Lisäksi vertaillaan lyhyesti uudempia ja vanhempia markkinoinnin ja myynnin rakennemalleja. Toisessa teoriaosuudessa keskitytään Google Analytics -palvelun toimintaperiaatteisiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin yritysten verkkosivujen sisällöntuotantoa ohjaavana apuvälineenä.
Opinnäytetyön tutkimustuloksena saatiin kerättyä sisältömarkkinoinnin teoriaan pohjautuvia kehitysmahdollisuuksia, joita toimeksiantaja voisi käyttää tulevaisuudessa verkkosivujensa uudistamisessa. Varsinaisen tutkimuksen ohessa saatiin kerättyä myös tietoa Google Analyticsin toiminnasta SharePoint Online -ympäristössä.