Sosiaalisen median paikallismarkkinointisuunitelma : case: Lahden Kellokeskus Oy
Hiukka, Piia (2015)
Hiukka, Piia
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715185
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestinnän tehokkuutta ja siihen liittyviä ilmiöitä sosiaalisessa mediassa. Työn tavoitteena oli löytää vaikuttavimmat sisällöt, joiden avulla case-yritys Lahden Kellokeskus voi parantaa paikallista näkyvyyttään Facebookissa. Opinnäytetyössä ei puututtu erilaisten sosiaalisen median kanavien teknisiin ominaisuuksiin tai niiden hyödyntämiseen, vaan tavoittena oli löytää tehokkaimmat markkinointiviestinnän sisällöt, joita voidaan julkaista sähköisesti.
Teoriaosuudessa hyödynnettiin vahvasti uusimpia sähköisiä lähteitä ja tutkimuksia, sillä markkinoinnin välineenä sosiaalinen media on vielä kohtalaisen tuore. Teoriapohjassa käsiteltiin yleisesti myös niitä keinoja, joilla päästään hyödyntämään sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia, ja sitä miten yritys erottuu kilpailijoistaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena toukokuussa 2015 Lahden Kellokeskus Oy:n Facebook-sivulla. Yrityksessä jo olemassa olevan tiedon perusteella luokiteltiin aihealueittain erilaiset tuotettavat sisällöt. Eri sisältöjä julkaistiin ennalta suunnitellun aikataulun mukaisesti ja niiden vaikuttavuutta kohderyhmään seurattiin. Toimintatutkimuksen lisäksi toteutettiin vielä haastattelu neljälle henkilölle, jotka valikoituivat mukaan tutkimusta varten laaditun profiloinnin perusteella. Profilointi tehtiin internetin käyttötaitojen ja yrityksen paikallisen kohderyhmän ominaisuuksien perusteella.
Tuloksista kävi ilmi, että vaikuttavimmat sisällöt olivat erilaisia arvontoja, joissa on mahdollisuus voittaa jotakin konkreettista. Tämän lisäksi oli tärkeää, että yritys on paikallisesti näkyvä ja tunnettu taho, jonka viestintä sosiaalisessa mediassa tuo muulle yhteisölle lisäarvoa. Haastattelussa kävi myös ilmi se, että yrityksiltä odotetaan kasvottoman viestinnän sijasta aitoa, persoonallista ilmaisua sosiaalisessa mediassa. Tästä johtuen yritysten on panostettava uusiin, tehokkaisiin markkinoinnin ratkaisuihin, joissa yrityksen omaleimainen viestintä korostuu. Tulevaisuudessa on todennäköistä, että juuri markkinointiviestinnän muutoksia seuraavat yritykset ja yhteisöt pystyvät jatkossakin luomaan vaikuttavaa sisältöä ja saavuttamaan menestystä.
Teoriaosuudessa hyödynnettiin vahvasti uusimpia sähköisiä lähteitä ja tutkimuksia, sillä markkinoinnin välineenä sosiaalinen media on vielä kohtalaisen tuore. Teoriapohjassa käsiteltiin yleisesti myös niitä keinoja, joilla päästään hyödyntämään sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia, ja sitä miten yritys erottuu kilpailijoistaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena toukokuussa 2015 Lahden Kellokeskus Oy:n Facebook-sivulla. Yrityksessä jo olemassa olevan tiedon perusteella luokiteltiin aihealueittain erilaiset tuotettavat sisällöt. Eri sisältöjä julkaistiin ennalta suunnitellun aikataulun mukaisesti ja niiden vaikuttavuutta kohderyhmään seurattiin. Toimintatutkimuksen lisäksi toteutettiin vielä haastattelu neljälle henkilölle, jotka valikoituivat mukaan tutkimusta varten laaditun profiloinnin perusteella. Profilointi tehtiin internetin käyttötaitojen ja yrityksen paikallisen kohderyhmän ominaisuuksien perusteella.
Tuloksista kävi ilmi, että vaikuttavimmat sisällöt olivat erilaisia arvontoja, joissa on mahdollisuus voittaa jotakin konkreettista. Tämän lisäksi oli tärkeää, että yritys on paikallisesti näkyvä ja tunnettu taho, jonka viestintä sosiaalisessa mediassa tuo muulle yhteisölle lisäarvoa. Haastattelussa kävi myös ilmi se, että yrityksiltä odotetaan kasvottoman viestinnän sijasta aitoa, persoonallista ilmaisua sosiaalisessa mediassa. Tästä johtuen yritysten on panostettava uusiin, tehokkaisiin markkinoinnin ratkaisuihin, joissa yrityksen omaleimainen viestintä korostuu. Tulevaisuudessa on todennäköistä, että juuri markkinointiviestinnän muutoksia seuraavat yritykset ja yhteisöt pystyvät jatkossakin luomaan vaikuttavaa sisältöä ja saavuttamaan menestystä.