Työtilojen vaikutus työn tuottavuuteen ja työntekijän työhyvinvointiin : case Logomo Byrå
Lahtovaara, Laura (2015)
Lahtovaara, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715207
Tiivistelmä
Teemme töitä erilaisissa tiloissa. Työympäristöt koostuvat sosiaalisista, virtuaalisista ja fyysisistä tiloista. Työntekijöitä ympäröivillä tiloilla on huomattava merkitys työn tuottavuuteen ja työntekijän työhyvinvointiin. Työympäristöt ja työntekomenetelmät ovat muuttuneet vuosien kuluessa huomattavasti. Tämän päivän työympäristöt ovat yhä enemmän monitilatoimistoja. Rakennetun työympäristön tehtävä ei ole ainoastaan tukea rakennuksen käyttäjien toimintoja, vaan sillä on myös sosiaalinen ja symbolinen merkitys. Tulevaisuudessa työntekomenetelmät muuttuvat entistä radikaalimmin, ja työ on entistä enemmän irrallaan ajasta ja paikasta. Tulevaisuuden työpaikoilta odotetaan entistä enemmän kokemuksellisuutta ja työpaikoille tullaan verkostoitumaan. Lisäksi työntekijöiden hyvinvointi tulee entistä tärkeämmäksi. Toimistot eivät tule katoamaan tulevaisuudessakaan työelämän muuttuessa entistä liikkuvammaksi, sillä toimistojen merkitys yhteisten ideoiden jakamisessa sekä verkostoitumisen taustalla on suuri.
Tilojen suunnittelutyössä päälähtökohtana tulee aina olla tilan loppukäyttäjät. Hyvin suunnitelluilla tiloilla voidaan parhaimmassa tapauksessa mahdollistaa tai pahimmassa tapauksessa rajoittaa työn tuottavuutta. Työn tuottavuus ja työhyvinvointi ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Työhyvinvointi on yksi merkittävimmistä tekijöistä työssä jaksamisen taustalla. Hyvinvoivan henkilöstön avulla kasvatetaan työn tuottavuutta. Toimiva ja mielekäs työympäristö tulee nähdä investointina ja ennen kaikkea myös voimavarana. Työympäristön kautta yritys pystyy vaikuttamaan osaltaan henkilöstön työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työtilan käsitteen eri merkitysten selvittämisestä sekä työtilojen vaikutuksien tutkimisesta liittyen työn tuottavuuteen sekä työhyvinvointiin. Teoriaosuus sisältää työtilojen, tuottavuuden ja työhyvinvoinnin määritelmät. Työn tuottavuutta ja työhyvinvointia tarkastellaan työtilojen näkökulmasta. Teoriaosuus sisältää myös tutkimuksen työympäristöjen kehityksestä 1900-luvun alusta aina tulevaisuuteen saakka. Lisäksi opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, johon aineistoa kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Sähköinen asiakastyytyväisyyskysely oli suunnattu Logomo Byrån asiakkaille ja vastauksia saatiin yhteensä 73. Pysäköintijärjestelyt ja ruokapalvelut nousivat kyselyssä eniten huomiota saanneiksi osa-alueiksi. Yleisesti ottaen tulokset kuitenkin vahvistivat käsitystä Logomon tarjoamien palveluiden tasokkuudesta.
Tilojen suunnittelutyössä päälähtökohtana tulee aina olla tilan loppukäyttäjät. Hyvin suunnitelluilla tiloilla voidaan parhaimmassa tapauksessa mahdollistaa tai pahimmassa tapauksessa rajoittaa työn tuottavuutta. Työn tuottavuus ja työhyvinvointi ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Työhyvinvointi on yksi merkittävimmistä tekijöistä työssä jaksamisen taustalla. Hyvinvoivan henkilöstön avulla kasvatetaan työn tuottavuutta. Toimiva ja mielekäs työympäristö tulee nähdä investointina ja ennen kaikkea myös voimavarana. Työympäristön kautta yritys pystyy vaikuttamaan osaltaan henkilöstön työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työtilan käsitteen eri merkitysten selvittämisestä sekä työtilojen vaikutuksien tutkimisesta liittyen työn tuottavuuteen sekä työhyvinvointiin. Teoriaosuus sisältää työtilojen, tuottavuuden ja työhyvinvoinnin määritelmät. Työn tuottavuutta ja työhyvinvointia tarkastellaan työtilojen näkökulmasta. Teoriaosuus sisältää myös tutkimuksen työympäristöjen kehityksestä 1900-luvun alusta aina tulevaisuuteen saakka. Lisäksi opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, johon aineistoa kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Sähköinen asiakastyytyväisyyskysely oli suunnattu Logomo Byrån asiakkaille ja vastauksia saatiin yhteensä 73. Pysäköintijärjestelyt ja ruokapalvelut nousivat kyselyssä eniten huomiota saanneiksi osa-alueiksi. Yleisesti ottaen tulokset kuitenkin vahvistivat käsitystä Logomon tarjoamien palveluiden tasokkuudesta.