"Tästäkin ois hyvä puhua..." : kokemuksia kasvatuksellisesta tuesta ja yhteistyöstä perheen ja päiväkodin välillä
Kulmala, Tiia; Kokkonen, Tuula; Illi-Lampio, Mirva (2015)
Kulmala, Tiia
Kokkonen, Tuula
Illi-Lampio, Mirva
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915517
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen selvitystyö, jossa on käytetty myös määrällisiä menetelmiä. Kyselylomakkeilla toteutetun selvityksen tavoitteena oli tutkia kasvatuksellisen tuen ja yhteistyön toteutumista tutkittavan päiväkodin työntekijöiden ja perheiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoitus on toimia päiväkodin oman kehittämistyön tukena. Kyselyt päiväkodin työntekijöille sekä päiväkodin asiakasperheille toteutettiin keväällä 2015. Laadullista aineistoa käsiteltiin soveltaen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Määrällinen aineisto muutettiin prosenttiosuuksiksi ja havainnollistettiin pylväsdiagrammein. Toiminnallisena osuutena oli työilta päiväkodilla, jossa kyselyjen tulokset käytiin läpi työntekijöiden kanssa, sekä aloitettiin kehittämistyö.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee opinnäytetyön kannalta keskeisiä ennaltaehkäisevään työhön ja työntekijöiden ja perheiden yhteistyöhön liittyviä käsitteitä kuten: kasvatuskumppanuus, ennaltaehkäisevä työ, perhelähtöisyys, kasvatuksellinen tuki ja huolen puheeksiotto.
Työntekijöiden kyselytuloksista päällimmäiseksi nostettiin huolen puheeksiotto. Huolen puheeksiotto koettiin vaikeaksi ja vaikka se todettiin kaikkien työntekijöiden tehtäväksi, sen hoiti yleensä ryhmän lastentarhanopettaja. Perheiden kyselyistä selvisi mm. se että välit päiväkodin työntekijöihin koettiin lähes kaikissa vastauksissa avoimiksi ja luottamuksellisiksi. Noin puolet vanhemmista oli kyselyn mukaan toivonut jossain vaiheessa saavansa tukea kasvatustehtävässään ja noin puolet näistä tukea toivoneista koki saaneensa sitä. Pieni osa vastanneista perheistä oli tyytymättömiä päiväkodin toimintaan kyselyissä käsitellyissä asioissa. Päiväkodin työntekijät valitsivat kehittämiskohteiksi huolen puheeksioton, kasvatuksellisen tuen antamisen sekä hyvän päivähoidon aloittamisen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee opinnäytetyön kannalta keskeisiä ennaltaehkäisevään työhön ja työntekijöiden ja perheiden yhteistyöhön liittyviä käsitteitä kuten: kasvatuskumppanuus, ennaltaehkäisevä työ, perhelähtöisyys, kasvatuksellinen tuki ja huolen puheeksiotto.
Työntekijöiden kyselytuloksista päällimmäiseksi nostettiin huolen puheeksiotto. Huolen puheeksiotto koettiin vaikeaksi ja vaikka se todettiin kaikkien työntekijöiden tehtäväksi, sen hoiti yleensä ryhmän lastentarhanopettaja. Perheiden kyselyistä selvisi mm. se että välit päiväkodin työntekijöihin koettiin lähes kaikissa vastauksissa avoimiksi ja luottamuksellisiksi. Noin puolet vanhemmista oli kyselyn mukaan toivonut jossain vaiheessa saavansa tukea kasvatustehtävässään ja noin puolet näistä tukea toivoneista koki saaneensa sitä. Pieni osa vastanneista perheistä oli tyytymättömiä päiväkodin toimintaan kyselyissä käsitellyissä asioissa. Päiväkodin työntekijät valitsivat kehittämiskohteiksi huolen puheeksioton, kasvatuksellisen tuen antamisen sekä hyvän päivähoidon aloittamisen.