Kuntosalin nykytilan analyysi ja kehittämistarpeet
Kotka, Kalle (2015)
Kotka, Kalle
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kuntokeskuksen tunnettuuden mittaaminen paikkakunnalla. Selvitin myös asiakaskunnan tyytyväisyyden kuntokeskuksen tarjoamaan palveluun, sekä kartoitin lisäravinne- ja varustekyselyn avulla toiveita kuntosalin omilta jäseniltä. Tavoitteena oli antaa yrittäjille tietoa yrityksen toiminnan edistämisestä, parantamisesta ja kehittämisestä. Kuntosalin jäsenille järjestetyn kyselyn tavoitteena oli lisäravinne- ja varustemyynnin kartoittaminen, sekä asiakastyytyväisyyden mittaaminen. Lisäksi järjestettiin tunnettuuskysely, jonka tavoitteena oli saada tietoon, kuinka moni Ylivieskassa tai lähipaikkakunnilla asuvista oli tietoinen kuntokeskus FysioMotionin olemassaolosta ja heidän tarjonnastaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jossa hyödynnettiin Webropol-ohjelmaa, josta jaettiin vastaajille sähköinen linkki kyselyyn. Kyselyyn pystyi myös vastaamaan paperisella lomakkeella, josta lomakkeiden tiedot kopioitiin myöhemmin Webropoliin, jonka avulla tapahtui analysointi ja tulosten yhteenveto. Asiakkaille järjestetystä kyselystä vastauksia kertyi yhteensä 80 vastausta ja tunnettuus-kyselyyn yhteensä 130 vastausta. Molempien kyselyjen tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen.
Opinnäytetyön sisältö koostuu teoriaosuudesta, jossa on käsitelty asiakashallintaa ja sen johtamista, rakentamista ja seuraamista, CRM:n roolia yrityksen toiminnassa, palvelun laatua ja sen vaikutusta asiakassuhteisiin. Tämän jälkeen on esitelty yritystä FysioMotion, jolle opinnäytetyö on tehty. Opinnäytetyön loppupuolella kerrotaan erilaisista päätelmistä ja saaduista tuloksista. Lopuksi on yhteistyössä yrityksen kanssa pohdittu yrityksen nykyistä asemaa ja tulevaisuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jossa hyödynnettiin Webropol-ohjelmaa, josta jaettiin vastaajille sähköinen linkki kyselyyn. Kyselyyn pystyi myös vastaamaan paperisella lomakkeella, josta lomakkeiden tiedot kopioitiin myöhemmin Webropoliin, jonka avulla tapahtui analysointi ja tulosten yhteenveto. Asiakkaille järjestetystä kyselystä vastauksia kertyi yhteensä 80 vastausta ja tunnettuus-kyselyyn yhteensä 130 vastausta. Molempien kyselyjen tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen.
Opinnäytetyön sisältö koostuu teoriaosuudesta, jossa on käsitelty asiakashallintaa ja sen johtamista, rakentamista ja seuraamista, CRM:n roolia yrityksen toiminnassa, palvelun laatua ja sen vaikutusta asiakassuhteisiin. Tämän jälkeen on esitelty yritystä FysioMotion, jolle opinnäytetyö on tehty. Opinnäytetyön loppupuolella kerrotaan erilaisista päätelmistä ja saaduista tuloksista. Lopuksi on yhteistyössä yrityksen kanssa pohdittu yrityksen nykyistä asemaa ja tulevaisuutta.