Receptionisternas kunskap i engelska i Vasa
Rintamäki, Janina (2015)
Rintamäki, Janina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715734
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att undersöka på vilken nivå receptionisternas kunskap i engelska är i Vasa, ur utländska affärsresenärers synvinkel. Ämnet har inte tidigare forskats om i Vasa. Idén till undersökningen fick skribenten under praktikperioden på ett lokalt hotell, där hon lade märke till att medarbetarnas kunskap i engelska var mycket varierande. Den teoretiska referensramen behandlar tre huvudämnen; engelska i Finland, hotellens reception, och affärsresande. I kapitlet om engelska i Finland förklaras språkets betydelse globalt, i Finland och i finländska skolor. Även begreppet ”språklig ängslan” behandlas. Kapitlet om hotellens reception ger en inblick i hur check-in och check-out utförs i hotellen, vilka förberedelser görs innan gästerna anländer samt hur en rumsbokning sker i praktiken. Det sista kapitlet om affärsresande handlar om affärsresande förr och nu samt definitioner av begreppen affärs-resande och affärsturism. Undersökningens resultat visade att receptionisterna i Vasa har god kompetens i engelska och kan uppfylla affärsresenärernas förväntningar på kompetensnivån. The aim of this thesis was to research the receptionists’ fluency in English in Vaasa, from business travellers’ point of view. The subject has not previously been researched in Vasa. I got the idea for this subject during the practical training period at a local hotel, where I noticed that the competency in English of my co-workers varied. The theoretical framework consists of three main subjects; English in Finland, hotels’ reception, and business travelling. The chapter about English in Finland explains the language’s importance globally, in Finland and in Finnish schools. The next chapter describes how check-in and check-out is done in hotels, which preparations are made before guests arrive and how a hotel room is booked in practice. The last chapter about business travelling describes business travelling in the past and at present, and also defines the concepts business travelling and business tourism. The results of the study show that receptionists in Vasa have a good competency in English and can fulfil the expectations business travellers have on the competency level.