Muutos vie Point Collegen viestintää eteenpäin
Weissmann, Maarika (2015)
Weissmann, Maarika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110215856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110215856
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on dokumenttianalyysi muutosorganisaation viestinnän kehittymisestä organisaation viestintätoimen perustamisesta nykypäivään. Kohteena on toisen asteen ammatillinen oppilaitos, Porvoo International College (Point College), ja tarkasteltavana ajanjaksona vuodet 2013–2015. Työn tavoitteena oli Point Collegessa käytettävien viestinnän välineiden analysoinnin sekä teorian avulla löytää viestinnän kehittämiskohteet Point Collegessa sekä laatia Point Collegella päivitetty viestintäsuunnitelma. Viestintäkoordinaattorin työhön haluttiin konkreettinen työkalu Point Collegen viestinnän eteenpäin viemisessä muutoksessa.
Tutkimuksessa esitellään teoria muutosviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta, muutosviestinnän johtamisesta sekä tiedon ja luottamuksen merkityksestä muutosviestinnässä ja esitellään Point Collegen viestinnän toteutus muutoksessa. Tutkimuksessa analysoidaan dokumenttianalyysin ja haastattelujen avulla Point Collegessa tarkasteluaikana toteutettua viestintää ja keskeisimpiä työyhteisö- ja asiakasviestinnän välineitä teoriaan peilaten: intranet, henkilöstödialogi, henkilöstökyselyt, esittelymateriaali, internetsivut, mediatiedotteet, vuosikertomukset ja sosiaalinen media. Kunkin välineen osalta vedetään johtopäätökset toteutuksesta ja esitetään kehittämisajatuksia oppilaitoksen viestinnän eteenpäin viemiseen.
Lopuksi esitellään dokumenttianalyysin ohessa syntynyt Point Collegen päivitetty viestintäsuunnitelma 2015 sekä tutkimuksessa syntyneiden johtopäätösten avulla laadittu muistilista viestinnän kehittämisajatuksista. Keskeisimmät tutkimuksen tuloksena löytyneet kehittämiskohteet liittyvät intranetin ohjeistuksen selkeyttämiseen, internetsivujen rakenteen saattamiseen asiakasystävällisemmäksi, internetsivujen sisällön päivitystarpeeseen sekä sosiaalisen median tavoitteiden ja käytettävien välineiden selkeyttämiseen koko organisaatiotasolla.
Tutkimuksessa esitellään teoria muutosviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta, muutosviestinnän johtamisesta sekä tiedon ja luottamuksen merkityksestä muutosviestinnässä ja esitellään Point Collegen viestinnän toteutus muutoksessa. Tutkimuksessa analysoidaan dokumenttianalyysin ja haastattelujen avulla Point Collegessa tarkasteluaikana toteutettua viestintää ja keskeisimpiä työyhteisö- ja asiakasviestinnän välineitä teoriaan peilaten: intranet, henkilöstödialogi, henkilöstökyselyt, esittelymateriaali, internetsivut, mediatiedotteet, vuosikertomukset ja sosiaalinen media. Kunkin välineen osalta vedetään johtopäätökset toteutuksesta ja esitetään kehittämisajatuksia oppilaitoksen viestinnän eteenpäin viemiseen.
Lopuksi esitellään dokumenttianalyysin ohessa syntynyt Point Collegen päivitetty viestintäsuunnitelma 2015 sekä tutkimuksessa syntyneiden johtopäätösten avulla laadittu muistilista viestinnän kehittämisajatuksista. Keskeisimmät tutkimuksen tuloksena löytyneet kehittämiskohteet liittyvät intranetin ohjeistuksen selkeyttämiseen, internetsivujen rakenteen saattamiseen asiakasystävällisemmäksi, internetsivujen sisällön päivitystarpeeseen sekä sosiaalisen median tavoitteiden ja käytettävien välineiden selkeyttämiseen koko organisaatiotasolla.