Talotekniikan oppimisympäristöjen kehittäminen
Hattunen, Keijo (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100115055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100115055
Tiivistelmä
Rakennusautomaatio on nykyään voimakkaasti yleistymässä paitsi isoissa julkisissa kiinteistöissä myös asuin- ja lomarakennuksissa. Talotekniikan aloille suuntautuvat opiskelijat tarvitsevat koko ajan enemmän tietoa erilaisten automaatio- ja turvajärjestelmien toiminnasta, käytöstä ja jopa niiden hallinnasta. Tästä syystä automaatiokoulutuksen teorialuentojen tueksi on rakennettava erilaisia rakennusautomaatio- ja turvajärjestelmien oppimisympäristöjä,
joissa opiskelijat pääsevät harjoitelmaan edellä mainittuja toimintoja.
Opinnäytetyössä keskitytään toisen asteen ammatillisen aikuiskoulutuksen talotekniikan oppimisympäristöjen kehittämiseen. Lähtökohtana oli selvittää ja kartoittaa automaatiokoulutuksen tarvetta talotekniikan eri koulutusaloilla. Selvitystyön tuloksena saatujen tietojen perusteella lähdettiin kehittämään automaatiokoulutukseen soveltuvia oppimisympäristöjä.
Tavoitteena oli saada rakennettua erilaisia nykyaikaiseen rakennusautomaatioon kuuluvia oppimisympäristöjä. Kartoituksessa tutkituista kiinteistö- ja taloautomaatiolaitteistoista valittiin kolme eri kokoonpanoa, joiden ympärille oppimisympäristöt suunniteltiin. Valituista automaatiolaitteistoista kaksi edusti kotiautomaatiota ja yksi kiinteistöautomaatiota.
Oppimisympäristöt rakennettiin sähkötekniikan opiskelijoiden toimesta osana heidän kiinteistöautomaation koulutustaan. Valmistuneiden oppimisympäristöjen ensimmäiset käyttökokemukset ovat olleet rohkaisevia ja niistä saatujen uusien ideoiden pohjalta voidaan oppimisympäristöjen
kehittämistä jatkaa eteenpäin.
joissa opiskelijat pääsevät harjoitelmaan edellä mainittuja toimintoja.
Opinnäytetyössä keskitytään toisen asteen ammatillisen aikuiskoulutuksen talotekniikan oppimisympäristöjen kehittämiseen. Lähtökohtana oli selvittää ja kartoittaa automaatiokoulutuksen tarvetta talotekniikan eri koulutusaloilla. Selvitystyön tuloksena saatujen tietojen perusteella lähdettiin kehittämään automaatiokoulutukseen soveltuvia oppimisympäristöjä.
Tavoitteena oli saada rakennettua erilaisia nykyaikaiseen rakennusautomaatioon kuuluvia oppimisympäristöjä. Kartoituksessa tutkituista kiinteistö- ja taloautomaatiolaitteistoista valittiin kolme eri kokoonpanoa, joiden ympärille oppimisympäristöt suunniteltiin. Valituista automaatiolaitteistoista kaksi edusti kotiautomaatiota ja yksi kiinteistöautomaatiota.
Oppimisympäristöt rakennettiin sähkötekniikan opiskelijoiden toimesta osana heidän kiinteistöautomaation koulutustaan. Valmistuneiden oppimisympäristöjen ensimmäiset käyttökokemukset ovat olleet rohkaisevia ja niistä saatujen uusien ideoiden pohjalta voidaan oppimisympäristöjen
kehittämistä jatkaa eteenpäin.