Pelillisyys mielenterveyshoitotyössä
Korpela, Mikko; Hiipakka, Antti (2015)
Korpela, Mikko
Hiipakka, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110816069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110816069
Tiivistelmä
Pelit ja pelillisyys ovat osa lähes jokaisen suomalaisen elämää ainakin jossain muodossa. Vuonna 2011 56 prosenttia Pelaajabarometriin vastanneista ilmoitti olevansa aktiivisia digipelaajia. Tästä syystä oli hyödyllistä perehtyä tarkemmin peleistä saataviin hyötyihin. Mielenterveyshoitotyön muutoksessa ja haasteissa uusien hoitomuotojen ja keinojen löytäminen on ensiarvoisen tärkeää. Pelien ja pelillisyyden käyttö hoidon apuna voisi avata uusia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä millaisia digitaalisia pelejä on hyödynnetty mielenterveyshoitotyössä ja mitä hyötyjä niillä on saavutettu. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen tietoa digitaalisten pelien hyödyistä mielenterveyshoitotyössä. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsauksen keinoja sekä sisällönanalyysiä. Haut tehtiin käyttämällä PubMed, Cinahl ja Nelli -portaali -aineistohakukoneita. Haut
tuottivat tuloksena kolme relevanttia artikkelia. Artikkelien perusteella voitiin päätellä, että digitaalisia pelejä on käytetty mielenterveyshoitotyön apuna.
Mielenterveyshoitotyössä hyödynnettyjä pelejä löytyi useita ja niitä yhdistivät tietyt periaatteet: Ne on suunniteltu tiettyä kohderyhmää ja sen hoitotarpeita varten. Peleillä on
saavutettu hyötyjä, kuten hoitomyönteisyyden, hoitomotivaation ja sosiaalisten taitojen koheneminen. Lisätutkimukselle on kuitenkin vielä tarvetta luotettavampia tutkimuksia varten.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä millaisia digitaalisia pelejä on hyödynnetty mielenterveyshoitotyössä ja mitä hyötyjä niillä on saavutettu. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen tietoa digitaalisten pelien hyödyistä mielenterveyshoitotyössä. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsauksen keinoja sekä sisällönanalyysiä. Haut tehtiin käyttämällä PubMed, Cinahl ja Nelli -portaali -aineistohakukoneita. Haut
tuottivat tuloksena kolme relevanttia artikkelia. Artikkelien perusteella voitiin päätellä, että digitaalisia pelejä on käytetty mielenterveyshoitotyön apuna.
Mielenterveyshoitotyössä hyödynnettyjä pelejä löytyi useita ja niitä yhdistivät tietyt periaatteet: Ne on suunniteltu tiettyä kohderyhmää ja sen hoitotarpeita varten. Peleillä on
saavutettu hyötyjä, kuten hoitomyönteisyyden, hoitomotivaation ja sosiaalisten taitojen koheneminen. Lisätutkimukselle on kuitenkin vielä tarvetta luotettavampia tutkimuksia varten.