Marketing Communications Plan for a Maritime Search and Rescue Association
Koho, Immo (2015)
Koho, Immo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tutkia yhdistyksen käytettä-
vissä olevia markkinointiviestinnän keinoja. Meripelastusseura Etelä-Saimaa ry
toimii Lappeenrannan ja eteläisen Saimaan alueella. Yhdistystoiminta pyörii useasti vapaaehtoisvoimin ja siten asettaa haasteita jo entisestään rajallisten resurssien käytölle.
Opinnäytetyössä tutkittiin markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta ja muita lähteitä, kuten sähköisiä julkaisuja aiheesta. Teoriaosuus perustuu näihin lähteisiin.
Teoriaosuus sovellettiin yhdistyksen tilanteeseen. Yksi tärkeimmistä lähteistä oli
Meripelastusseura Etelä-Saimaa itse.
Kohderyhmän tunnistamisen jälkeen kävi suhteellisen selväksi, että perinteisemmät markkinointiviestinnän keinot ovat tehokkaampia Meripelastusseura Etelä-
Saimaalle johtuen kohderyhmän ikärakenteesta. Kohderyhmä selvitettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, johon vastasivat Meripelastusseuran aktiivijäsenet. Tä-
män tutkimuksen vastausten perusteella voitiin todeta, että kohderyhmä on iäkkäämpää väkeä, jotka eivät välttämättä käytä uudempia viestimiä kuten sosiaalista mediaa. Perinteisempiin viestintäkeinoihin lukeutuu muun muassa julisteiden käyttäminen sekä olemassa olevia jäseniä rekrytoinnista palkitseva bonusjärjestelmä. Tämä kannustava puskaradiomarkkinointi muodosti lopulta erittäin
tärkeän osan opinnäytetyötä.
vissä olevia markkinointiviestinnän keinoja. Meripelastusseura Etelä-Saimaa ry
toimii Lappeenrannan ja eteläisen Saimaan alueella. Yhdistystoiminta pyörii useasti vapaaehtoisvoimin ja siten asettaa haasteita jo entisestään rajallisten resurssien käytölle.
Opinnäytetyössä tutkittiin markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta ja muita lähteitä, kuten sähköisiä julkaisuja aiheesta. Teoriaosuus perustuu näihin lähteisiin.
Teoriaosuus sovellettiin yhdistyksen tilanteeseen. Yksi tärkeimmistä lähteistä oli
Meripelastusseura Etelä-Saimaa itse.
Kohderyhmän tunnistamisen jälkeen kävi suhteellisen selväksi, että perinteisemmät markkinointiviestinnän keinot ovat tehokkaampia Meripelastusseura Etelä-
Saimaalle johtuen kohderyhmän ikärakenteesta. Kohderyhmä selvitettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, johon vastasivat Meripelastusseuran aktiivijäsenet. Tä-
män tutkimuksen vastausten perusteella voitiin todeta, että kohderyhmä on iäkkäämpää väkeä, jotka eivät välttämättä käytä uudempia viestimiä kuten sosiaalista mediaa. Perinteisempiin viestintäkeinoihin lukeutuu muun muassa julisteiden käyttäminen sekä olemassa olevia jäseniä rekrytoinnista palkitseva bonusjärjestelmä. Tämä kannustava puskaradiomarkkinointi muodosti lopulta erittäin
tärkeän osan opinnäytetyötä.