Kirjallisuuskatsaus luonnonkosmetiikkaan : case Frantsila
Solkinen, Minttu (2015)
Solkinen, Minttu
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216300
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan kokonaisvaltaisesti luonnonkosmetiikkaa; mitkä kriteerit sertifioidun luonnonkosmetiikan tulee täyttää, millä keinoin sitä markkinoidaan ja millainen on tyypillinen luonnonkosmetiikan kuluttuja. Työssä on myös tutkittu määrittäviä tekijöitä, mitkä erottavat synteettisen -ja luonnonkosmetiikan toisistaan ja mitkä ovat todellisia perusteltuja argumentteja puhumaan sen paremmuuden puolesta. Luonnonkosmetiikkaa tarkastellessa ongelmallisinta on, että synteettisiä aineita on tutkittu paljon laajemmin, kuin orgaanisia. Monet argumentit luonnonkosmetiikan puolesta ovatkin näin ollen joko mielipiteisiin, henkilön omiin ekologisiin arvoihin tai henkilökohtaisiin käyttökokemuksiin perustuvia. Toisin sanoen myyntiargumenttien tueksi kaivataan todellista faktaperustelua. Varsinaisten vaikuttavien aineiden lisäksi tällaisia huomioon otettavia argumentteja eivät ole ainoastaan ainesosien teho, vaan myös raaka-aineiden viljely ja niiden ympäristövaikutukset ja muut eettiset kysymykset.
Varsinaisen opinnäytetyön ongelman asetteluun ollaan lähdetty perehtymään kattavasti niin julkaistujen tutkimusten kuin kirjallisuuden pohjalta. Työssä tarkastellaan lisäksi luonnonkosmetiikan näkyvyyttä blogeissa sekä haastatellaan maahantuojia ja luonnonkosmetiikan käyttäjiä.
Opinnäytetyöllä pyritään vastaamaan toimeksiantaja yrityksen, hyvinvoinnin ja ekologisen elämäntavan pioneeriyritys Frantsilan tarpeeseen asianmukaisen markkinoinnin kehittämisessä, luomalla kerätyn tiedon pohjalta infografiikka sisältäen kuvaa ja tietoa, jota yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää markkinoinnissaan. Tämä infografiikka tullaan kääntämään myös englanniksi ja sitä jaetaan sosiaalisenmedian kanavilla, jolloin se tavoittaa potentiaalisia asiakkaita myös Suomen ulkopuolelta. Tämänkaltaisen yrityksen ollessa kyseessä, sen teesit ja arvot nousevat opinnäytetyön toteutuksessa erityisen tärkeiksi ja ne tulee huomioida myös työn toteutuksessa. Yritykselle tärkeitä ja merkityksellisiä asioita ovat esimerkiksi tuotteissa käytettävien yrtti- ja eteerisen öljyjen todelliset, tutkitut vaikutukset ihoon. Yritys saa lisäarvoa tuotteilleen, kun niiden markkinoinnin tukena käytetään todellista tutkimustietoa ja perusteltua näyttöä tuotteiden tehosta.
Työssä esitettyjä asiantuntijalausuntoja sekä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää luonnonkosmetiikan markkinoinnissa ja lisäksi pyritään tuomaan edellä mainittuja argumentteja näkyvämmäksi osaksi toimeksiantajayrityksen imagoa. Työn tavoitteena on myös koota tietoa kuluttajille helposti saatavilla olevaksi sekä tiivistää yrityksen asiakassegmenttiä ja lisätä tuotteiden sekä yrityksen tunnettuutta näiden keskuudessa.
Varsinaisen opinnäytetyön ongelman asetteluun ollaan lähdetty perehtymään kattavasti niin julkaistujen tutkimusten kuin kirjallisuuden pohjalta. Työssä tarkastellaan lisäksi luonnonkosmetiikan näkyvyyttä blogeissa sekä haastatellaan maahantuojia ja luonnonkosmetiikan käyttäjiä.
Opinnäytetyöllä pyritään vastaamaan toimeksiantaja yrityksen, hyvinvoinnin ja ekologisen elämäntavan pioneeriyritys Frantsilan tarpeeseen asianmukaisen markkinoinnin kehittämisessä, luomalla kerätyn tiedon pohjalta infografiikka sisältäen kuvaa ja tietoa, jota yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää markkinoinnissaan. Tämä infografiikka tullaan kääntämään myös englanniksi ja sitä jaetaan sosiaalisenmedian kanavilla, jolloin se tavoittaa potentiaalisia asiakkaita myös Suomen ulkopuolelta. Tämänkaltaisen yrityksen ollessa kyseessä, sen teesit ja arvot nousevat opinnäytetyön toteutuksessa erityisen tärkeiksi ja ne tulee huomioida myös työn toteutuksessa. Yritykselle tärkeitä ja merkityksellisiä asioita ovat esimerkiksi tuotteissa käytettävien yrtti- ja eteerisen öljyjen todelliset, tutkitut vaikutukset ihoon. Yritys saa lisäarvoa tuotteilleen, kun niiden markkinoinnin tukena käytetään todellista tutkimustietoa ja perusteltua näyttöä tuotteiden tehosta.
Työssä esitettyjä asiantuntijalausuntoja sekä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää luonnonkosmetiikan markkinoinnissa ja lisäksi pyritään tuomaan edellä mainittuja argumentteja näkyvämmäksi osaksi toimeksiantajayrityksen imagoa. Työn tavoitteena on myös koota tietoa kuluttajille helposti saatavilla olevaksi sekä tiivistää yrityksen asiakassegmenttiä ja lisätä tuotteiden sekä yrityksen tunnettuutta näiden keskuudessa.