Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Mobiililaitteiden ja -sovellusten hyödyntäminen nuorten toimintaterapiassa
Rautio, Oona; Pasuri, Jemima (2015)
Rautio, Oona
Pasuri, Jemima
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216347
Tiivistelmä
Mobiililaitteiden ja -sovellusten määrä on lisääntynyt viime vuosina nuorten keskuudessa. Teknologian kehittyminen on tarjonnut uusia mahdollisuuksia sekä haasteita niin toimintaterapeuteille, kuin muillekin nuorten parissa työskenteleville. On tärkeää saada lisää tutkimustietoa siitä, miten mobiililaitteita ja -sovelluksia voisi hyödyntää osana nuorten toimintaterapiaa, sillä virtuaaliympäristöstä on tullut osa nuorten arkipäivää.
Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla toimintaterapeuttien yksilöllisiä käsityksiä mobiililaitteiden ja -sovellusten hyödyntämisestä osana nuorten asiakkaiden toimintaterapiaprosessia. Tutkimme, millaisiin toimintakyvyn ongelmiin mobiililaitteiden käyttöönotto voi olla ratkaisu, millaisiin asioihin niiden käytössä tulisi kiinnittää huomiota sekä miten niitä voi hyödyntää nuorten toimintaterapiassa.
Tiedonantajina olivat kolme toimintaterapeuttia, joilla on kokemuksia mobiililaitteiden ja -sovellusten käyttämisestä nuorten kanssa toimintaterapiassa. Tutkimusmenetelmänä käytimme virtuaalista teemahaastattelua, ja haastattelimme tiedonantajat yksilöllisesti Skype -ohjelman pikaviestien avulla. Tutkimustulokset analysoimme abduktiivisella eli teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustuloksista ilmeni, kuinka mobiililaitteet ja -sovellukset voivat tarjota erilaisia ratkaisuja toimintakyvyn ongelmiin, kuten sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen, psyykkisten valmiuksien, kommunikoinnin, motoriikan, kognition sekä omatoimisen osallistumisen rajoituksiin. Mobiililaitteiden ja -sovellusten käytössä tulisi kiinnittää huomiota niiden käyttöominaisuuksiin ja -mahdollisuuksiin sekä nuoren yksilöllisiin tavoitteisiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Mobiililaitteita ja -sovelluksia voi hyödyntää nykyaikaisena terapiavälineenä osana nuorten toimintaterapiaa ja eri ympäristöjä.
Virtuaaliympäristö tarjoaa innovatiivisia ja nuorta motivoivia mahdollisuuksia, joiden avulla voidaan tukea nuorten osallistumista. Tutkimustamme voi hyödyntää toimintaterapian lisäksi myös esimerkiksi kuntoutuksen, opetuksen ja teknologian kehittämisen tukena. Tutkimustuloksista korostui yhteiskunnallisen tuen ja lisätutkimuksen tarve mobiililaitteiden ja -sovellusten käyttöönotossa, jotta niiden käytöstä tulisi sujuvampaa.
Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla toimintaterapeuttien yksilöllisiä käsityksiä mobiililaitteiden ja -sovellusten hyödyntämisestä osana nuorten asiakkaiden toimintaterapiaprosessia. Tutkimme, millaisiin toimintakyvyn ongelmiin mobiililaitteiden käyttöönotto voi olla ratkaisu, millaisiin asioihin niiden käytössä tulisi kiinnittää huomiota sekä miten niitä voi hyödyntää nuorten toimintaterapiassa.
Tiedonantajina olivat kolme toimintaterapeuttia, joilla on kokemuksia mobiililaitteiden ja -sovellusten käyttämisestä nuorten kanssa toimintaterapiassa. Tutkimusmenetelmänä käytimme virtuaalista teemahaastattelua, ja haastattelimme tiedonantajat yksilöllisesti Skype -ohjelman pikaviestien avulla. Tutkimustulokset analysoimme abduktiivisella eli teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimustuloksista ilmeni, kuinka mobiililaitteet ja -sovellukset voivat tarjota erilaisia ratkaisuja toimintakyvyn ongelmiin, kuten sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen, psyykkisten valmiuksien, kommunikoinnin, motoriikan, kognition sekä omatoimisen osallistumisen rajoituksiin. Mobiililaitteiden ja -sovellusten käytössä tulisi kiinnittää huomiota niiden käyttöominaisuuksiin ja -mahdollisuuksiin sekä nuoren yksilöllisiin tavoitteisiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Mobiililaitteita ja -sovelluksia voi hyödyntää nykyaikaisena terapiavälineenä osana nuorten toimintaterapiaa ja eri ympäristöjä.
Virtuaaliympäristö tarjoaa innovatiivisia ja nuorta motivoivia mahdollisuuksia, joiden avulla voidaan tukea nuorten osallistumista. Tutkimustamme voi hyödyntää toimintaterapian lisäksi myös esimerkiksi kuntoutuksen, opetuksen ja teknologian kehittämisen tukena. Tutkimustuloksista korostui yhteiskunnallisen tuen ja lisätutkimuksen tarve mobiililaitteiden ja -sovellusten käyttöönotossa, jotta niiden käytöstä tulisi sujuvampaa.