Hankinnat ja digitalisaatio : Organisaatioiden hankinnat digitalisaation murroksessa
Mattsson, Carita (2015)
Mattsson, Carita
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516484
Tiivistelmä
Lukuisten digitalisuutta käsittelevien julkaisujen väitteiden mukaan mikään toimiala tai yksittäinen toiminto, ei myöskään hankintatoimi voi välttyä digitalisaation aiheuttamilta muutoksilta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hankintojen nykytilaa voitaisiin kehittää ja muuttaa digitaalisemmaksi ja mitkä ovat tärkeimmät kehityskohteet digitaalisuuden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimustyönä. Työn tietopohja perustuu teoriaan, laadulliseen kyselytutkimukseen ja tekijän alan työkokemukseen. Kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia vertailtiin joko kirjallisiin lähteisiin tai toisiin tutkimustuloksiin.
Opinnäytetyön keskeinen havainto liittyi hankintaprosessiin liittyvien toimintojen kehittämistarpeisiin. Tarpeet hankintaprosessin, tiedonhallinnan ja viestinnän kokonaistehostamiselle ovat erityisen suuria. Digitalisaatio on ratkaisu näihin ongelmiin. Työn johtopäätös oli, että hankintaprosessin digitalisoiminen tulee aloittaa liiketoimintaprosessien kokonaisvaltaisella suunnittelulla, tahtotilan muodostamisella ja vasta lopuksi, toimintokoh-taisten toimintamallien muutoksella.
Opinnäytetyön aihevalinnan motiiveina olivat aiheen ajankohtaisuus, uutuusarvo sekä tekijän ammatillinen uteliaisuus digitaalisen murroksen ja hankintojen välisiä rajapintoja kohtaan. Opinnäytetyö suunnattiin hankinnoista vastaaville, heidän ammatillisen tietoisuuden ja kiinnostuksen lisäämiseksi kohti digitaalisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimustyönä. Työn tietopohja perustuu teoriaan, laadulliseen kyselytutkimukseen ja tekijän alan työkokemukseen. Kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia vertailtiin joko kirjallisiin lähteisiin tai toisiin tutkimustuloksiin.
Opinnäytetyön keskeinen havainto liittyi hankintaprosessiin liittyvien toimintojen kehittämistarpeisiin. Tarpeet hankintaprosessin, tiedonhallinnan ja viestinnän kokonaistehostamiselle ovat erityisen suuria. Digitalisaatio on ratkaisu näihin ongelmiin. Työn johtopäätös oli, että hankintaprosessin digitalisoiminen tulee aloittaa liiketoimintaprosessien kokonaisvaltaisella suunnittelulla, tahtotilan muodostamisella ja vasta lopuksi, toimintokoh-taisten toimintamallien muutoksella.
Opinnäytetyön aihevalinnan motiiveina olivat aiheen ajankohtaisuus, uutuusarvo sekä tekijän ammatillinen uteliaisuus digitaalisen murroksen ja hankintojen välisiä rajapintoja kohtaan. Opinnäytetyö suunnattiin hankinnoista vastaaville, heidän ammatillisen tietoisuuden ja kiinnostuksen lisäämiseksi kohti digitaalisuutta.