Social miljö och lek som grund för ett nytt språk : En kvalitativ studie om språkbad
Skrabb, Jessica (2015)
Skrabb, Jessica
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116276
Tiivistelmä
Suomessa kaksikielisyys on olennainen osa elämää. Eri kielten osaaminen nähdään rik-kautena. Muun muassa siksi kielikylpytoiminnan kysyntä kasvaa jatkuvasti. Sosionomin ammatti mahdollistaa työskentelyn päiväkodissa ja antaa siten myös mahdollisuuden tu-kea lapsen kielellistä kehitystä ja oppimista kauttaaltaan. Tämän työn tavoitteena on sel-vittää, miten kielikylpypäiväkotia käyvät lapset käyttävät uutta, opittua kieltään. Kysy-myksenasettelu on seuraavanlainen: Miten lapset käyttävät kieltä toisten lasten kanssa? Miten lapset käyttävät kieltä aikuisten kanssa? Missä lapset käyttävät uutta kieltään? Vastausten saamiseksi olen käyttänyt laadullista tutkimusmenetelmää, olen haastatellut sekä kielikylpypäiväkodin henkilökuntaa että lapsia. Yhteensä kolmetoista henkilöä osallistui haastatteluun, näistä kolme oli henkilökunnan jäseniä ja kymmenen lapsia. Tu-losten analysoinnin menetelmänä olen käyttänyt sisällönanalyysiä. Sosiaalipedagogiikka ja kielikylpypedagogiikka muodostavat työn viitekehyksen. Näistä varsinkin sosiaalipe-dagogiikan tuntemus on olennainen osa sosionomin osaamista. Työn tulokset osoittavat, että kielikylpypäiväkotia käyvät lapset puhuvat useimmiten suomea keskenään. Aikuis-ten kanssa he käyttävät sekä ruotsia että suomea. Lapset puhuvat harvoin ruotsia vapaa-ajallaan. Päiväkodin henkilökunta painottaa, että oppiminen on aina yksilöllinen prosessi ja sen edellytyksenä tulisi olla hauskuus. Oppimisprosessissa korostuu myös sosiaalisen ympäristön merkitys. Tämän työn avulla kielikylpypäiväkodin henkilökunta saa hyödyl-listä tietoa lasten ajatuksista kielikylpyä sekä uuden kielen käyttämistä kohtaan.