Toimittajan valintaprosessin tärkeys osana strategista hankintaa
Mylly, Marjo-Riitta (2015)
Lataukset:
Mylly, Marjo-Riitta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716646
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kuvata toimittajan valintaprosessin tärkeimmät vaiheet ja tuloksen perus-teella selvittää miten niitä käytännössä toteutetaan. Opinnäytetyön tutkittava yritys luokitellaan suurteollisuusyritykseksi ja työn tarkoitus oli tutkia valitun kohdeyrityksen olemassa olevaa hankintaprosessia nykyisten kirjallisuustietojen ymmärtämiseksi. Työssä haluttiin painottaa strategista merkitystä ja miten johdon strategiamuutos vaikuttaa hankintaosaston toimin-tasuunnitelmaan.
Menestynyt kilpailu markkinoilla vaatii pitkän aikavälin jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajan ja asiakkaan välillä. Toimittajasuhteen solmiminen, luominen ja ylläpitäminen laadullisesti vaativat ympärilleen ammattitaitoiset toimittajat, resurssit ja tarvittaessa kumppanit ovat val-miita muuttamaan toimintatapoja parantaakseen asiakastyytyväisyyttä. Kiristyvä kilpailu aset-taa omat vaatimuksena nopeaan muutosjohtamiseen, jotta markkinoilla erotutaan. Tässä tarvitaan apuna toimittajien kanssa olevaa yhteistyötä. Yrityksen hankintaosaston johtamisen tavoitteena on aikaansaada pitkäkestoinen, sitoutunut ja kannattavat suhde toimittajaan, kumppaniin.
Tulosten perusteella huomattiin, että toimittajan valintaprosessi yrityksessä on äärettömän monimutkainen ja laaja, sillä toimittajia on tuhansia. Tutkimuksen kohdehenkilöstön ollessa laajempi, se olisi mahdollistanut monipuolisemman otannan onnistumisista ja haasteista.
Lopputuloksena työssä kuvataan tiivistettynä mitä johtopäätöksiä ja haasteita prosessin eri vaiheissa törmätään ja minkälaisen mielipiteen tutkimus herätti kirjoittajassa.
Menestynyt kilpailu markkinoilla vaatii pitkän aikavälin jatkuvaa yhteistyötä tavarantoimittajan ja asiakkaan välillä. Toimittajasuhteen solmiminen, luominen ja ylläpitäminen laadullisesti vaativat ympärilleen ammattitaitoiset toimittajat, resurssit ja tarvittaessa kumppanit ovat val-miita muuttamaan toimintatapoja parantaakseen asiakastyytyväisyyttä. Kiristyvä kilpailu aset-taa omat vaatimuksena nopeaan muutosjohtamiseen, jotta markkinoilla erotutaan. Tässä tarvitaan apuna toimittajien kanssa olevaa yhteistyötä. Yrityksen hankintaosaston johtamisen tavoitteena on aikaansaada pitkäkestoinen, sitoutunut ja kannattavat suhde toimittajaan, kumppaniin.
Tulosten perusteella huomattiin, että toimittajan valintaprosessi yrityksessä on äärettömän monimutkainen ja laaja, sillä toimittajia on tuhansia. Tutkimuksen kohdehenkilöstön ollessa laajempi, se olisi mahdollistanut monipuolisemman otannan onnistumisista ja haasteista.
Lopputuloksena työssä kuvataan tiivistettynä mitä johtopäätöksiä ja haasteita prosessin eri vaiheissa törmätään ja minkälaisen mielipiteen tutkimus herätti kirjoittajassa.