Vaateteollisuuden vastuullisuus
Mäki-Latikka, Anna (2015)
Mäki-Latikka, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716666
Tiivistelmä
Kestävä kehitys ja vastuullisuuteen liittyvät asiat ovat olleet yhteiskunnallisten keskustelujen aiheena viime vuosien ajan. Myös tavallisten kuluttajien huoli ympäristöstä ja sosiaalisista epäkohdista on kasvanut ja tämä on alkanut merkitä yhä useammalle yritykselle sitä, että vastuullisuuskysymykset ovat tulleet pysyväksi osaksi niiden liiketoimintastrategiaa. Ympäristö- ja vastuullisuusasioista viestiminen, vastuullisuuteen liittyvän tiedon julkistaminen ja sen liittäminen vuosikertomusraporttiin on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus.
Vaateteollisuus koetaan usein epäeettisenä, luonnonvaroja ja ihmisiä riistävänä teollisuudenalana. Varsinkin halpoja vaatteita myyvät ketjuvaateliikkeet ovat olleet suuren arvostelun kohteena. Pikamuoti eli vaateteollisuuden toimintamalli, johon liittyvät halvat hinnat, jatkuvat uutuudet sekä nopea tavaran kierto, on ilmiö joka ei vielä toistaiseksi ole näyttänyt väistymisen merkkejä. Tämä ilmiö jättää kuitenkin jälkeensä kysymyksen siitä mikä on tällaisella toiminnalla tuotetun edullisen vaatteen todellinen hinta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitä asioita vastuulliseen vaateteollisuuteen kuuluu kokonaisuutena ja kuinka vaatealan yritykset raportoivat vastuullisuudestaan. Opinnäytetyössä tarkastellaan kriittisesti tekstiili- ja vaatetusalan haasteita yhteiskuntavastuun toteuttamisessa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyön tietoperustassa tutkitaan yritysvastuuta ja sen eri osa-alueita vaateteollisuuden näkökulmasta, kestävää kehitystä, kuluttajan vastuuta ja yritysvastuuviestintää. Opinnäytetyössä vertailtiin kahden suuren tunnetun vaateketjun Gina Tricot’n ja Hennes & Mauritzin vuoden 2014 yritysvastuuraportteja tuoden esille raportoinnin eroja ja yhtäläisyyksiä sekä kuluttajalähtöisyyttä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että molemmat yritykset ovat käyttäneet paljon resursseja yritysvastuuasioihinsa. Hennes & Mauritzin raportointi on konsernin suuruudesta johtuen huomattavasti laajempaa ja yksityiskohtaisempaa. Gina Tricot’n pienimuotoisempi raportti on kuitenkin jo hyvin pitkällä yritysvastuun toteuttamisessa ottaen huomioon, että se on vertailtavista yrityksistä nuorempi ja kooltaan pienempi.
Vaateteollisuuden tulevaisuus ei näytä raporttien valossa synkältä, vaan enemmänkin toiveikkaalta. Molemmat yritykset ovat asettaneet kunnianhimoisia ja haasteellisia tavoitteita niin lähivuosille kuin kymmenienkin vuosien päähän. Raportointihistorian perusteella yritykset ovat usein päässeet asettamiinsa vastuullisuustavoitteisiin. Yritysvastuuraporteissa mainitut tavoitteet vaikuttavat erinomaisilta, mutta kokonaiskuvan hahmottamiseksi on hyvä tiedostaa, että jotta todellisia muutoksia saataisiin aikaan koko alalla, tarvitaan valtiovallan ja suurten päättäjien osallistumista ja koko järjestelmän uudelleenmuokkaamista. Olemalla uteliaita ja kriittisiä vaateteollisuuden tuotteita kohtaan, kuluttajat voivat vaikuttaa osaltaan alan tulevaisuuteen.
Vaateteollisuus koetaan usein epäeettisenä, luonnonvaroja ja ihmisiä riistävänä teollisuudenalana. Varsinkin halpoja vaatteita myyvät ketjuvaateliikkeet ovat olleet suuren arvostelun kohteena. Pikamuoti eli vaateteollisuuden toimintamalli, johon liittyvät halvat hinnat, jatkuvat uutuudet sekä nopea tavaran kierto, on ilmiö joka ei vielä toistaiseksi ole näyttänyt väistymisen merkkejä. Tämä ilmiö jättää kuitenkin jälkeensä kysymyksen siitä mikä on tällaisella toiminnalla tuotetun edullisen vaatteen todellinen hinta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitä asioita vastuulliseen vaateteollisuuteen kuuluu kokonaisuutena ja kuinka vaatealan yritykset raportoivat vastuullisuudestaan. Opinnäytetyössä tarkastellaan kriittisesti tekstiili- ja vaatetusalan haasteita yhteiskuntavastuun toteuttamisessa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyön tietoperustassa tutkitaan yritysvastuuta ja sen eri osa-alueita vaateteollisuuden näkökulmasta, kestävää kehitystä, kuluttajan vastuuta ja yritysvastuuviestintää. Opinnäytetyössä vertailtiin kahden suuren tunnetun vaateketjun Gina Tricot’n ja Hennes & Mauritzin vuoden 2014 yritysvastuuraportteja tuoden esille raportoinnin eroja ja yhtäläisyyksiä sekä kuluttajalähtöisyyttä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että molemmat yritykset ovat käyttäneet paljon resursseja yritysvastuuasioihinsa. Hennes & Mauritzin raportointi on konsernin suuruudesta johtuen huomattavasti laajempaa ja yksityiskohtaisempaa. Gina Tricot’n pienimuotoisempi raportti on kuitenkin jo hyvin pitkällä yritysvastuun toteuttamisessa ottaen huomioon, että se on vertailtavista yrityksistä nuorempi ja kooltaan pienempi.
Vaateteollisuuden tulevaisuus ei näytä raporttien valossa synkältä, vaan enemmänkin toiveikkaalta. Molemmat yritykset ovat asettaneet kunnianhimoisia ja haasteellisia tavoitteita niin lähivuosille kuin kymmenienkin vuosien päähän. Raportointihistorian perusteella yritykset ovat usein päässeet asettamiinsa vastuullisuustavoitteisiin. Yritysvastuuraporteissa mainitut tavoitteet vaikuttavat erinomaisilta, mutta kokonaiskuvan hahmottamiseksi on hyvä tiedostaa, että jotta todellisia muutoksia saataisiin aikaan koko alalla, tarvitaan valtiovallan ja suurten päättäjien osallistumista ja koko järjestelmän uudelleenmuokkaamista. Olemalla uteliaita ja kriittisiä vaateteollisuuden tuotteita kohtaan, kuluttajat voivat vaikuttaa osaltaan alan tulevaisuuteen.