SUOMI TOISENA KIELENÄ (S2) -OPETUS VARHAISKASVATUKSESSA : Varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia S2-opetuksesta
Kettunen, Minna; Mäki, Iiris (2015)
Kettunen, Minna
Mäki, Iiris
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016939
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli Suomi toisena kielenä (S2) – opetus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä Kajaanin kaupungin kahden päiväkodin kanssa. Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin päiväkotien henkilökunnan ryhmähaastatteluna. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää Suomi toisena kielenä (S2) – opetuksen käytettävyyttä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme oli päiväkotien henkilöstöä haastattelemalla saada selville miten S2-opetus toimii päivähoidon arjessa ja millaisia menetelmiä henkilöstöllä on käytettävissään.
Henkilökunnan haastattelujen perusteella selvisi, että S2-opetus ei ollut kokonaisuudessaan käytössä kummassakaan päiväkodissa, vaan molemmissa siitä käytettiin poimittuja osioita muihin arjen toimintoihin sisällytettynä, yleensä yhdessä kaikkien lasten kanssa. Molemmissa päiväkodeissa kielen opetusta koitettiin sisällyttää mahdollisimman paljon perushoitotilanteisiin.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että päiväkotien henkilökunta kokee, että S2-opetusta on vaikeaa lähteä toteuttamaan erillisinä tuokioina vain muutaman lapsen kanssa. Henkilökunta toivoikin tietämyksen lisäämiseksi lisäkoulutusta aiheeseen liittyen ja käyttöönsä helppokäyttöisiä menetelmiä maahanmuuttajataustaisten lasten kielen tukemisen avuksi.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää Suomi toisena kielenä (S2) – opetuksen käytettävyyttä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteenamme oli päiväkotien henkilöstöä haastattelemalla saada selville miten S2-opetus toimii päivähoidon arjessa ja millaisia menetelmiä henkilöstöllä on käytettävissään.
Henkilökunnan haastattelujen perusteella selvisi, että S2-opetus ei ollut kokonaisuudessaan käytössä kummassakaan päiväkodissa, vaan molemmissa siitä käytettiin poimittuja osioita muihin arjen toimintoihin sisällytettynä, yleensä yhdessä kaikkien lasten kanssa. Molemmissa päiväkodeissa kielen opetusta koitettiin sisällyttää mahdollisimman paljon perushoitotilanteisiin.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että päiväkotien henkilökunta kokee, että S2-opetusta on vaikeaa lähteä toteuttamaan erillisinä tuokioina vain muutaman lapsen kanssa. Henkilökunta toivoikin tietämyksen lisäämiseksi lisäkoulutusta aiheeseen liittyen ja käyttöönsä helppokäyttöisiä menetelmiä maahanmuuttajataustaisten lasten kielen tukemisen avuksi.