Team Tampere -hankkeen vaikuttavuuden arviointi
Holja, Emmi (2015)
Holja, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016950
Tiivistelmä
Tampereen kauppakamarin hallinnoiman Team Tampere – hankkeen tavoitteena on vauhdittaa pirkanmaalaisten yritysten kasvua ja kansainvälistymistä, ja tätä kautta myös edesauttaa Tampereen seudun elinkeinotoiminnan kehittymistä. Yritysten hyvinvoinnilla on merkitystä kansantaloudelle ja yhteiskunnalle. Työpaikkojen luomisen lisäksi yritykset luovat talouskasvua, joka edesauttaa hyvinvointia yhteiskunnassa. Yrittäjyyden edellytyksien, kilpailukyvyn ja toimintaympäristön tukeminen on sen takia tärkeää. Tutkimuksen pääosassa olivat Team Tampere KasvuCampille osallistuneet yritykset ja heidän näkemyksensä Team Tampereen toimenpiteiden vaikutuksista yrityksen kasvuun ja kansainvälistymiseen. Työn tavoitteena oli teoreettisen viitekehyksen puitteissa määritellä vaikuttavuus sekä kuvailla yritysten, erityisesti pk-yritysten, kasvuun ja kansainvälistymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi paneuduttiin verkostoitumisen ja mentoroinnin merkitykseen yrityksen kehittämistoiminnassa, näiden ollessa läheisesti sidoksissa Team Tampere KasvuCampin työskentelytapoihin.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus ja menetelminä käytettiin havainnointia sekä teemahaastatteluita. Tutkimukseen haastateltiin kymmentä pirkanmaalaista yritystä, jotka olivat osallistuneet Team Tampere KasvuCampille. Teemahaastatteluiden suunnittelussa sovellettiin Kirkpatrickin nelitasoista koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin mallia. Tässä tutkimuksessa peilattiin toteutunutta muutosta tai kehitystä niihin odotuksiin ja tavoitteisiin, joita kukin yritys oli KasvuCampille asettanut. Osallistujayritysten lisäksi haastateltiin muutamia KasvuCampeillä yrityksiä sparraamassa olleita kasvukonkareita sekä asiantuntijoita.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa Team Tampere KasvuCampin vaikuttavuuden olevan hyvä, sillä lähes kaikilla haastatelluilla yrityksillä osallistuminen on vauhdittanut joko kasvua tai kansainvälistymistä, tai molempia. Konkreettisten, mitattavissa olevien muutosten lisäksi KasvuCamp tarjosi kaikille osallistujille mahdollisuuksia oivalluksiin sekä oppimiseen, jotka puolestaan ovat edesauttaneet yrityksen kehittymistä. Osallistujilla oli mahdollisuus lisätä ymmärrystään niin kansainvälistymisestä kuin kasvustakin, mutta myös kehittää yritystä verkostoja hyödyntämällä. Haastatteluiden perusteella kaikkien yritysten osallistumisen taustalla näkyi halukkuus kehittää omaa liiketoimintaa ja oppia lisää, kaikki haluavat myös edelleen jatkaa kasvun polulla. Yhdeksi KasvuCampin tärkeimmäksi anniksi mainittiin toisten yritysten, konkareiden ja asiantuntijoiden kokemusten jakaminen ja niistä oppiminen. Vertaistuki sekä konkareiden mentorointityyppinen sparraus koettiin erittäin arvokkaaksi.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus ja menetelminä käytettiin havainnointia sekä teemahaastatteluita. Tutkimukseen haastateltiin kymmentä pirkanmaalaista yritystä, jotka olivat osallistuneet Team Tampere KasvuCampille. Teemahaastatteluiden suunnittelussa sovellettiin Kirkpatrickin nelitasoista koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin mallia. Tässä tutkimuksessa peilattiin toteutunutta muutosta tai kehitystä niihin odotuksiin ja tavoitteisiin, joita kukin yritys oli KasvuCampille asettanut. Osallistujayritysten lisäksi haastateltiin muutamia KasvuCampeillä yrityksiä sparraamassa olleita kasvukonkareita sekä asiantuntijoita.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa Team Tampere KasvuCampin vaikuttavuuden olevan hyvä, sillä lähes kaikilla haastatelluilla yrityksillä osallistuminen on vauhdittanut joko kasvua tai kansainvälistymistä, tai molempia. Konkreettisten, mitattavissa olevien muutosten lisäksi KasvuCamp tarjosi kaikille osallistujille mahdollisuuksia oivalluksiin sekä oppimiseen, jotka puolestaan ovat edesauttaneet yrityksen kehittymistä. Osallistujilla oli mahdollisuus lisätä ymmärrystään niin kansainvälistymisestä kuin kasvustakin, mutta myös kehittää yritystä verkostoja hyödyntämällä. Haastatteluiden perusteella kaikkien yritysten osallistumisen taustalla näkyi halukkuus kehittää omaa liiketoimintaa ja oppia lisää, kaikki haluavat myös edelleen jatkaa kasvun polulla. Yhdeksi KasvuCampin tärkeimmäksi anniksi mainittiin toisten yritysten, konkareiden ja asiantuntijoiden kokemusten jakaminen ja niistä oppiminen. Vertaistuki sekä konkareiden mentorointityyppinen sparraus koettiin erittäin arvokkaaksi.