Alavuden kirjastojen senioripalvelujen kehittäminen
Mustalammi, Nina (2015)
Mustalammi, Nina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017002
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin miten tyytyväisiä seniorit, eli tässä tutkimuksessa vähintään 65-vuotiaat henkilöt, ovat Alavuden kirjastopalveluihin ja miten he haluaisivat niitä kehitettävän. Samalla tarkasteltiin kuinka hyvin seniorit tuntevat kirjaston aineistoja ja palveluja ja mitä niistä he käyttävät itse. Opinnäytetyön aihetta ehdotettiin Alavuden kirjastoilta, joihin kuuluvat Alavuden kaupunginkirjasto, Töysän kirjasto ja Alavuden kirjastoauto. Kyseessä on siis toimeksiantona tehty opinnäytetyö.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, paperimuotoista lomakekyselyä, johon kerättiin vastauksia elokuun 2015 aikana. Kyselyyn saatiin 151 vastausta, joista 32 vastausta oli palvelutalojen asukkailta. Lomakkeiden tiedot syötettiin Webropoliin, jonka avulla tulokset analysoitiin.
Kyselyssä tavoitettiin kirjastojen asiakkaiden lisäksi 50 kirjastopalvelujen ei-käyttäjää, joita yleensä on hankalampi tavoittaa. Kyselystä selvisi, että seniorit ovat hyvin tyytyväisiä Alavuden kirjastopalveluihin, etenkin kirjastojen asiakaspalveluun. Seniorit tunsivat kirjaston aineistoista parhaiten kertoma- ja tietokirjallisuuden ja sanoma- ja aikakauslehdet. Kyseisiä aineistoja myös käytettiin eniten. Huonoimmin seniorit tunsivat mikrofilmit, verkkokirjaston, e-kirjat ja selkokirjat. Kirjastojen olisi syytä markkinoida enemmän etenkin isotekstisiä kirjoja, selkokirjoja ja äänikirjoja, vaikka niitä ei määrällisesti olekaan paljon. Myös verkkopalvelut olisivat markkinoinnin tarpeessa.
Tulevaisuudessa seniorit haluaisivat kirjaston järjestävän kirjailijavierailuita, erilaisia näyttelyitä ja runo- ja muisteluiltoja. Palvelutalojen asukkaat haluaisivat erityisesti ääneenlukuhetkiä, joita mahdollisesti saadaan heille järjestymään Lahjoita lukuhetki -kampanjan avulla. Avoimista vastauksista nousi esille ehdotus kirjastokaverista, joka kävisi asiakkaan kanssa kirjastossa ja auttaisi häntä siellä asioinnissa. Ajatus on vastaavanlainen kuin jo joillain paikkakunnilla toimivassa Kulttuurikaveri-toiminnassa. Mahdollisesti samankaltaista toimintaa pienemmässä mittakaavassa voitaisiin järjestää myös Alavudella.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, paperimuotoista lomakekyselyä, johon kerättiin vastauksia elokuun 2015 aikana. Kyselyyn saatiin 151 vastausta, joista 32 vastausta oli palvelutalojen asukkailta. Lomakkeiden tiedot syötettiin Webropoliin, jonka avulla tulokset analysoitiin.
Kyselyssä tavoitettiin kirjastojen asiakkaiden lisäksi 50 kirjastopalvelujen ei-käyttäjää, joita yleensä on hankalampi tavoittaa. Kyselystä selvisi, että seniorit ovat hyvin tyytyväisiä Alavuden kirjastopalveluihin, etenkin kirjastojen asiakaspalveluun. Seniorit tunsivat kirjaston aineistoista parhaiten kertoma- ja tietokirjallisuuden ja sanoma- ja aikakauslehdet. Kyseisiä aineistoja myös käytettiin eniten. Huonoimmin seniorit tunsivat mikrofilmit, verkkokirjaston, e-kirjat ja selkokirjat. Kirjastojen olisi syytä markkinoida enemmän etenkin isotekstisiä kirjoja, selkokirjoja ja äänikirjoja, vaikka niitä ei määrällisesti olekaan paljon. Myös verkkopalvelut olisivat markkinoinnin tarpeessa.
Tulevaisuudessa seniorit haluaisivat kirjaston järjestävän kirjailijavierailuita, erilaisia näyttelyitä ja runo- ja muisteluiltoja. Palvelutalojen asukkaat haluaisivat erityisesti ääneenlukuhetkiä, joita mahdollisesti saadaan heille järjestymään Lahjoita lukuhetki -kampanjan avulla. Avoimista vastauksista nousi esille ehdotus kirjastokaverista, joka kävisi asiakkaan kanssa kirjastossa ja auttaisi häntä siellä asioinnissa. Ajatus on vastaavanlainen kuin jo joillain paikkakunnilla toimivassa Kulttuurikaveri-toiminnassa. Mahdollisesti samankaltaista toimintaa pienemmässä mittakaavassa voitaisiin järjestää myös Alavudella.