Suomalaisten häämatkailijoiden profilointi
Lihavainen, Helena (2015)
Lihavainen, Helena
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017038
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suomalaisten häämatkailijoiden profilointi. Tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia erilaisia häämatkailijatyyppejä Suomesta löytyy, sekä mitkä ovat heille tyypilliset ominaispiirteet häämatkoja ajatellen. Työn tavoitteena oli profiloida suomalaiset häämatkailijat ja siten selvittää halutut asiat. Tutkimuksen teoriaosassa käydään ensin läpi kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia yleisimpiä tekijöitä. Tämä jälkeen selvitetään, mitä tarkoitetaan asiakasprofiloinnilla ja kuinka sitä käytetään markkinoinnin apuvälineenä. Lisäksi käydään hieman läpi häiden ja häämatkojen historiaa Suomessa, sekä sen kehitykseen vaikuttaneita tekijöitä. Teoriaosassa määritellään myös aiheeseen liittyviä tärkeitä käsitteitä kuten matkailija, turisti ja matkailu. Tutkimusaineistona on käytetty pääasiassa alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Työn empiirinen osa on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena, joka puolestaan toteutettiin verkossa julkaistuna kyselynä. Keskeisin havainto tutkimustuloksia tarkastellessa oli se, että suurin osa suomalaisista hääpareista menee naimisiin 25–34-vuotiaina ja häämatkaan käytetään enemmän aikaa ja rahaa kuin uskoin ennen tutkimusta. Tutkimustuloksista pystyi myös erottamaan erittäin nuorena ja hieman vanhempana naimisiin menevien ryhmät, samoin kuin häämatkansa poisjättävät. Tutkimustulosten pohjalta suomalaiset häämatkailijat jaettiin neljään eri ryhmään, joista luodut profiilit nimettiin seuraavanlaisesti; nuorena naimisiin, suunniteltu juttu, vanhempana toisensa löytäneet ja kiireisen elämän sitomat.