Nuorten terveyden edistäminen toiminnallisin menetelmin
Mäntylä, Marika; Karlsson, Janette (2015)
Mäntylä, Marika
Karlsson, Janette
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä nuorten kiinnostusta oman terveyden edistämiseen toiminnallisin menetelmin eli ryhmätapaamisin. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tietoa nuorille ravitsemuksen, liikunnan, tupakan, alkoholin, nuuskan, ruutuajan ja unen merkityksestä hyvinvointiin sekä kehittää terveydenhoitajaopiskelijoiden ryhmänohjaustaitoja.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin nuoruuteen elämänvaiheena, nuorten terveyden ja hyvinvoinnin tilanteeseen Suomessa sekä nuorten terveyden edistämiseen. Tässä opinnäytetyössä terveyden edistämisen osa-alueista käsiteltiin nuorten tupakointia, alkoholin ja nuuskan käyttöä, liikuntaa ja painonhallintaa, ravitsemusta, unta ja lepoa, sekä ruutuaikaa. Myös opiskelijaterveydenhuollon roolia nuorten terveyden edistämisessä käsiteltiin.
Yhteistyökumppanina toimivat Hämeen ammatti-instituutin yhden luokan oppilaat ja heidän opettajansa. Opinnäytetyö toteutettiin neljänä toiminnallisena ryhmätapaamisena.Luokan oppilaita oli kahdeksan ja he olivat iältään 16–22-vuotiaita.
Tutkimuskysymyksissä pohdittiin kuinka nuorten terveyttä voi edistää ryhmätapaamisten avulla ja millainen on yhden ammattikoulun luokan terveydentila. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten terveyden edistäminen on haastavaa, sillä tarvitaan hyviä keinoja saada nuoret motivoitu-maan ja kiinnostumaan omasta terveydestään, sekä sen edistämisestä. Useimmiten nuorena opitut tavat jatkuvat aikuisikään, ellei niihin puututa heti nuoruudessa.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin nuoruuteen elämänvaiheena, nuorten terveyden ja hyvinvoinnin tilanteeseen Suomessa sekä nuorten terveyden edistämiseen. Tässä opinnäytetyössä terveyden edistämisen osa-alueista käsiteltiin nuorten tupakointia, alkoholin ja nuuskan käyttöä, liikuntaa ja painonhallintaa, ravitsemusta, unta ja lepoa, sekä ruutuaikaa. Myös opiskelijaterveydenhuollon roolia nuorten terveyden edistämisessä käsiteltiin.
Yhteistyökumppanina toimivat Hämeen ammatti-instituutin yhden luokan oppilaat ja heidän opettajansa. Opinnäytetyö toteutettiin neljänä toiminnallisena ryhmätapaamisena.Luokan oppilaita oli kahdeksan ja he olivat iältään 16–22-vuotiaita.
Tutkimuskysymyksissä pohdittiin kuinka nuorten terveyttä voi edistää ryhmätapaamisten avulla ja millainen on yhden ammattikoulun luokan terveydentila. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten terveyden edistäminen on haastavaa, sillä tarvitaan hyviä keinoja saada nuoret motivoitu-maan ja kiinnostumaan omasta terveydestään, sekä sen edistämisestä. Useimmiten nuorena opitut tavat jatkuvat aikuisikään, ellei niihin puututa heti nuoruudessa.