Vårdpersonalens bemötande av barn med funktionshinder : En kvalitativ litteraturstudie utifrån barnens och deras anhörigas perspektiv
Eklund, Nina (2015)
Eklund, Nina
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017026
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att genom en litteraturstudie klarlägga hur barn med funktionshinder och deras anhöriga upplever att de blir bemötta i vården. Detta utförs för att stärka vårdpersonalens kunskap om hur man skall gå tillväga vid möten med funktionshindrade barn och deras anhöriga. Forskningsfrågorna som ställdes är: Hur upplever barn med funktionshinder och deras anhöriga att de blir bemötta i vården? Vad anser barn med funktionshinder och deras anhöriga som viktigt i vårdpersonalens bemötande?
Som teoretiska utgångspunkter har respondenten valt vårdandet och vårdrelationen, båda begreppen utgår från Eriksson (2000, 2014). Datainsamlingsmetoden är en kvalitativ litteraturstudie och består av vetenskapliga artiklar. De utvalda vetenskapliga forskningarna sammanställdes i en resuméartikel. De svar som framkommit analyserades utgående från en innehållsanalysmetod.
Av resultatet framkom tre huvudkategorier. Resultaten som framkom var hur barn med funktionshinder och deras anhöriga har upplevt kommunikationen i bemötandet, hurudant stöd de har fått och vilka egenskaper vårdpersonalen bör ha. Det som framkom var att allmän information inte alltid är tillgänglig och delad, samt att beslut togs utan att barnen eller föräldrarna fick vara delaktiga. Familjerna önskar bilda sig en vårdrelation med vårdarna främst grundad på respekt, tillit och förståelse. Hos vårdarna önskas goda attityder till funktionshinder, samt kunskap om de olika funktionshindren. The purpose of this thesis is through a literature review clarify how children with disabilities and their families experience they are treated in health care. This study was done to strengthen health professionals knowledge about approach when they treat children with disabilities and their families. Research questions were: How experiencing children with disabilities and their families they are treated in health care? What rate children with disabilities and their families as important in health professionals treating?
As theoretical baselines has the author chosen caring and care relationship, both according to the concept of Eriksson (2000, 2014). Scientific articles were used to collect the qualitative literature review. Selected articles were summarized to get an overview of studies. Received responses were analyzed by the content analysis-method.
The result emerged on three main categories. The results was, how children with disabilities and their families have experienced communication in treatment, what kind of support they have received and which properties health professionals should have. What emerged was that general information is not always available and shared, and that decisions were taken without the children or their parents was involved. The families want to build a relationship with the caregivers based on respect, trust and understanding. By the caregivers wants families good attitudes to disability, and knowledge about different disabilities.
Som teoretiska utgångspunkter har respondenten valt vårdandet och vårdrelationen, båda begreppen utgår från Eriksson (2000, 2014). Datainsamlingsmetoden är en kvalitativ litteraturstudie och består av vetenskapliga artiklar. De utvalda vetenskapliga forskningarna sammanställdes i en resuméartikel. De svar som framkommit analyserades utgående från en innehållsanalysmetod.
Av resultatet framkom tre huvudkategorier. Resultaten som framkom var hur barn med funktionshinder och deras anhöriga har upplevt kommunikationen i bemötandet, hurudant stöd de har fått och vilka egenskaper vårdpersonalen bör ha. Det som framkom var att allmän information inte alltid är tillgänglig och delad, samt att beslut togs utan att barnen eller föräldrarna fick vara delaktiga. Familjerna önskar bilda sig en vårdrelation med vårdarna främst grundad på respekt, tillit och förståelse. Hos vårdarna önskas goda attityder till funktionshinder, samt kunskap om de olika funktionshindren.
As theoretical baselines has the author chosen caring and care relationship, both according to the concept of Eriksson (2000, 2014). Scientific articles were used to collect the qualitative literature review. Selected articles were summarized to get an overview of studies. Received responses were analyzed by the content analysis-method.
The result emerged on three main categories. The results was, how children with disabilities and their families have experienced communication in treatment, what kind of support they have received and which properties health professionals should have. What emerged was that general information is not always available and shared, and that decisions were taken without the children or their parents was involved. The families want to build a relationship with the caregivers based on respect, trust and understanding. By the caregivers wants families good attitudes to disability, and knowledge about different disabilities.