Hyviä mobiiliteknologisia käytänteitä varhaiskasvatuksessa
Lehto, Elli-Noora; Nieminen, Tiia (2015)
Lehto, Elli-Noora
Nieminen, Tiia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317241
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin osana MOTORI-hanketta ja sen tavoitteena oli kartoittaa hyviä mobiiliteknologisia käytänteitä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö rakentui kolmesta osasta: kyselylomakkeesta, sovellukseen perehdyttämisestä ja haastattelusta. Aluksi luotiin esitietoisuutta siitä, millaisia mobiiliteknologisia sovelluksia varhaiskasvatuksen kentällä jo käytetään. Lisäksi selvitettiin kasvattajien näkemyksiä hyvistä mobiiliteknologisista käytänteistä ja siitä sopisiko What’s Different? -sovellus kommunikaatiota vahvistavaksi käytänteeksi.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat varhaiskasvattajat ja työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin kyselylomakkeiden ja haastattelun avulla. Kyselylomake oli kontrolloitu ja sen kysymykset olivat muodoltaan avoimia. Haastattelu toteutettiin strukturoituna haastatteluna. Saadut kyselylomakkeen vastaukset teemoiteltiin ja haastattelut litteroitiin.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyölle toimi aihealuetta koskeva kirjallisuus sekä aiemmat tutkimukset. Opinnäytetyö pohjasi teorioihin mediakasvatuksesta, kommunikoinnista, vuorovaikutuksesta ja leikistä. Myöhemmin saatuja tuloksia peilattiin teoreettisiin lähtökohtiin.
Kasvattajien mukaan hyvä mobiiliteknologinen käytänne motivoi lasta oppimaan. Toiminnan tulisi tapahtua yhdessä aikuisen kanssa ja kasvattajille tulisi varata riittävästi aikaa perehtyä sovellukseen tai laitteeseen. What’s Different? -sovelluksen vaatima luokittelu ja eroavaisuuksien etsiminen nähtiin kommunikaatiota vahvistavina tekijöinä. Tuloksia voidaan pitää pätevinä valitun teorian rinnalla. Kasvattajien mobiiliteknologisen tietämyksen lisäämiseksi koulutus henkilökunnalle olisi tarpeen. Onnistuakseen mobiiliteknologinen toiminta varhaiskasvatuksessa vaatii riittävästi aikaa ja tietotaitoa.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat varhaiskasvattajat ja työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin kyselylomakkeiden ja haastattelun avulla. Kyselylomake oli kontrolloitu ja sen kysymykset olivat muodoltaan avoimia. Haastattelu toteutettiin strukturoituna haastatteluna. Saadut kyselylomakkeen vastaukset teemoiteltiin ja haastattelut litteroitiin.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyölle toimi aihealuetta koskeva kirjallisuus sekä aiemmat tutkimukset. Opinnäytetyö pohjasi teorioihin mediakasvatuksesta, kommunikoinnista, vuorovaikutuksesta ja leikistä. Myöhemmin saatuja tuloksia peilattiin teoreettisiin lähtökohtiin.
Kasvattajien mukaan hyvä mobiiliteknologinen käytänne motivoi lasta oppimaan. Toiminnan tulisi tapahtua yhdessä aikuisen kanssa ja kasvattajille tulisi varata riittävästi aikaa perehtyä sovellukseen tai laitteeseen. What’s Different? -sovelluksen vaatima luokittelu ja eroavaisuuksien etsiminen nähtiin kommunikaatiota vahvistavina tekijöinä. Tuloksia voidaan pitää pätevinä valitun teorian rinnalla. Kasvattajien mobiiliteknologisen tietämyksen lisäämiseksi koulutus henkilökunnalle olisi tarpeen. Onnistuakseen mobiiliteknologinen toiminta varhaiskasvatuksessa vaatii riittävästi aikaa ja tietotaitoa.