Puhtia kasvatuskumppanuuteen : avoimet iltapäivät päiväkodin työmuotona
Kuikka, Kaisa (2015)
Kuikka, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317254
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen työ, toimintatutkimus, jonka tarkoituksena oli kehittää kasvatuskumppanuutta ja yhteistyötä vanhempien kanssa varhaiskasvatuksessa. Kasvatuskumppanuutta lähestyttiin työssä osallisuuden ja vuorovaikutuksen kautta. Aineistokeruumenetelminä käytettiin kyselyjä ja havainnointia. Kysely oli informoitu kysely, joka jaettiin niin vanhemmille kuin päiväkodin henkilökunnalle. Kyselyillä kerättiin tietoa vanhempien ja ammattilaisten näkemyksistä tämänhetkisestä yhteistyöstä. Toiminnallinen osuus muodostui päiväkodissa pidetyistä avoimista iltapäivistä vanhemmille. Avoimien iltapäivien tarkoituksena oli tarjota vanhemmille lapsen haun yhteydessä mahdollisuus keskusteluun ajankohtaisista aiheista sekä päästä näkemään videolta ryhmän arkea. Tutkimuskysymyksiä työssä olivat: Minkälainen on vanhempien ja ammattilaisten kokemukset kasvatuskumppanuudesta? Mitkä asiat toimivat ja eivät toimi tämän hetkisessä yhteistyössä? Mitä avoimet iltapäivät tuovat kasvatuskumppanuuteen? ja Onko tämän tyylinen yhteistyömuoto tarpeellinen kasvatuskumppanuuden rakentumisessa?
Tulokset osoittivat, että vanhemmat toivoivat enemmän tietoa lapsen päivästä ja ammattilaiset vanhempien osallistumista yhteistyöhön. Avoimet iltapäivät oli toimiva foorumi, mikä tarjosi vanhemmille erilaista lähestymistapaa keskustella asioista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmille riittivät kasvatuskumppanuudessa arkipäiväiset asiat, kun taas ammattilaiset ajattelivat kasvatuskumppanuutta teoreettisesti ja erilaisten taitojen sekä tietojen yhdistämisenä. Avoimet iltapäivät lisäsivät vanhempien osallisuutta ja keskustelua sekä mahdollistivat vertaistuen saamisen.
Tulokset osoittivat, että vanhemmat toivoivat enemmän tietoa lapsen päivästä ja ammattilaiset vanhempien osallistumista yhteistyöhön. Avoimet iltapäivät oli toimiva foorumi, mikä tarjosi vanhemmille erilaista lähestymistapaa keskustella asioista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmille riittivät kasvatuskumppanuudessa arkipäiväiset asiat, kun taas ammattilaiset ajattelivat kasvatuskumppanuutta teoreettisesti ja erilaisten taitojen sekä tietojen yhdistämisenä. Avoimet iltapäivät lisäsivät vanhempien osallisuutta ja keskustelua sekä mahdollistivat vertaistuen saamisen.