Urheiluseuran sponsorointi
Ristilä, Niko; Roumio, Arto (2015)
Ristilä, Niko
Roumio, Arto
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä urheilun sponsorointiyhteistyö on ja mitä yritykset hyötyvät nykypäivänä sponsoroinnista. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sponsorointiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli haastatella sponsorointia harjoittavia yrityksiä. Opinnäytetyössä toimeksiantajana toimi salibandyseura Seinäjoen Peliveljet.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sponsoroinnin ja yhteistyökumppanuuden keskeisimpiä asioita. Empiirinen osuus koostuu Seinäjoen Peliveljien ja yritysten yhteistyötä käsittelevästä haastattelututkimuksesta.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Seinäjoen Peliveljien yhteistyökumppaneita ja yhtä yritystä, joka ei tällä hetkellä tee yhteistyötä Seinäjoen Peliveljien kanssa. Haastatteluja kertyi yhteensä 7 kappaletta, ja haastattelut suoritettiin keväällä 2015 pääosin paikanpäällä yrityksissä. Jokainen haastattelu litteroitiin kirjalliseen muotoon.
Haastattelutuloksista saatiin selville, että sponsorointiyhteistyön suurimmat hyödyt nykypäivänä liittyvät yrityksen saamaan näkyvyyteen sekä molempien osapuolien toimintaa tukevaan yhteistyöhön. Yritykset olivat pääosin tyytyväisiä Seinäjoen Peliveljien kanssa tehtävään yhteistyöhön.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sponsoroinnin ja yhteistyökumppanuuden keskeisimpiä asioita. Empiirinen osuus koostuu Seinäjoen Peliveljien ja yritysten yhteistyötä käsittelevästä haastattelututkimuksesta.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Seinäjoen Peliveljien yhteistyökumppaneita ja yhtä yritystä, joka ei tällä hetkellä tee yhteistyötä Seinäjoen Peliveljien kanssa. Haastatteluja kertyi yhteensä 7 kappaletta, ja haastattelut suoritettiin keväällä 2015 pääosin paikanpäällä yrityksissä. Jokainen haastattelu litteroitiin kirjalliseen muotoon.
Haastattelutuloksista saatiin selville, että sponsorointiyhteistyön suurimmat hyödyt nykypäivänä liittyvät yrityksen saamaan näkyvyyteen sekä molempien osapuolien toimintaa tukevaan yhteistyöhön. Yritykset olivat pääosin tyytyväisiä Seinäjoen Peliveljien kanssa tehtävään yhteistyöhön.