Huoltokirjaprosessin kehittäminen asuntorakentamisessa
Manninen, Kati (2015)
Manninen, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli huoltokirjaprosessin kehittäminen NCC Rakennus Oy:n Asuntorakentamisen yksikössä. Työ tehtiin erityisesti Asuntorakentamisen yksikön omaa tuotantoa eli Tähtikoteja rakentavan yksikön (ARH) käyttöön.
Työn tavoitteena oli laatia yksikön käyttöön prosessikuvaus ja ohjeistus huoltokirjan laatimista varten, ja samalla kehittää huoltokirjaprosessin nykykäytäntöä tutkimustyön pohjalta. Prosessikuvauksen tarkoituksena oli selkeyttää huoltokirjan laatimisprosessia kokoamisen, sisällön sekä osapuolten vastuualueiden kannalta. Laadittavan ohjeistuksen tavoitteena oli antaa työmaainsinööreille käytännön vinkkejä laadukkaiden huoltokirjojen kokoamisen avuksi.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja kartoittaessa huoltokirjojen parissa työskentelevien mielipiteitä nykyisestä huoltokirjaprosessista, sen mahdollisista ongelmista ja kehitysehdotuksista. Haastattelujen avulla saatiin monipuolisia näkökulmia nykyprosessista. Ilmenneiden kehitysehdotusten perusteella laaditut huoltokirjaprosessin prosessikuvaus ja huoltokirjan laadintaohjeistus tulevat olemaan käyttökelpoisia työkaluja työmaainsinööreille tulevaisuudessa.
Haastattelujen tuloksista päätellen Asuntorakentamisen yksikön tulee kehittää huoltokirjaprosessia monella eri saralla. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt huoltokirjan kokoamisen ohjeistus työmaainsinööreille on vastaus heidän tarpeeseensa, mutta myös muita haastattelujen kautta ilmenneitä kehitysehdotuksia on vietävä tulevaisuudessa eteenpäin. Tulevaisuudessa erityisesti isännöitsijää ja huoltoyhtiötä on kannustettava kehittämään ja päivittämään huoltokirjan sisältöä rakennuksen luovutuksen jälkeisenä aikana. Myös huolto-toimenpiteiden tekemisen seurantaa on tehostettava, jotta tulevaisuudessa voidaan varmistua siitä, että huoltoyhtiö suorittaa huoltotoimenpiteet vaatimusten mukaisesti. Oikein tehtyjen korjaus-, hoito- ja huoltotoimenpiteiden seurauksena myös NCC:n vuosi- ja takuu-korjauksista syntyvät kulut oletettavasti pienenisivät.
Työn tavoitteena oli laatia yksikön käyttöön prosessikuvaus ja ohjeistus huoltokirjan laatimista varten, ja samalla kehittää huoltokirjaprosessin nykykäytäntöä tutkimustyön pohjalta. Prosessikuvauksen tarkoituksena oli selkeyttää huoltokirjan laatimisprosessia kokoamisen, sisällön sekä osapuolten vastuualueiden kannalta. Laadittavan ohjeistuksen tavoitteena oli antaa työmaainsinööreille käytännön vinkkejä laadukkaiden huoltokirjojen kokoamisen avuksi.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja kartoittaessa huoltokirjojen parissa työskentelevien mielipiteitä nykyisestä huoltokirjaprosessista, sen mahdollisista ongelmista ja kehitysehdotuksista. Haastattelujen avulla saatiin monipuolisia näkökulmia nykyprosessista. Ilmenneiden kehitysehdotusten perusteella laaditut huoltokirjaprosessin prosessikuvaus ja huoltokirjan laadintaohjeistus tulevat olemaan käyttökelpoisia työkaluja työmaainsinööreille tulevaisuudessa.
Haastattelujen tuloksista päätellen Asuntorakentamisen yksikön tulee kehittää huoltokirjaprosessia monella eri saralla. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt huoltokirjan kokoamisen ohjeistus työmaainsinööreille on vastaus heidän tarpeeseensa, mutta myös muita haastattelujen kautta ilmenneitä kehitysehdotuksia on vietävä tulevaisuudessa eteenpäin. Tulevaisuudessa erityisesti isännöitsijää ja huoltoyhtiötä on kannustettava kehittämään ja päivittämään huoltokirjan sisältöä rakennuksen luovutuksen jälkeisenä aikana. Myös huolto-toimenpiteiden tekemisen seurantaa on tehostettava, jotta tulevaisuudessa voidaan varmistua siitä, että huoltoyhtiö suorittaa huoltotoimenpiteet vaatimusten mukaisesti. Oikein tehtyjen korjaus-, hoito- ja huoltotoimenpiteiden seurauksena myös NCC:n vuosi- ja takuu-korjauksista syntyvät kulut oletettavasti pienenisivät.