Venäläisturistien merkittävyys Kuopion keskustan yrityksille
Kemppainen, Paula (2015)
Kemppainen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417419
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvittää venäläisturistien merkittävyyttä Kuopion keskustassa toimiville yrityksille, työn toimeksiantajana toimii Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle tietoa venäläisten määrästä ja kulutustottumuksista keskustan yrityksissä tammikuun sesongin aikana, mikä auttaa toimeksiantajaa suunnittelemaan venäläisten uudenvuoden sesonkia.
Opinnäytetyön teoria koostuu markkinoinnin ja ostokäyttäytymisen teoriasta, joiden lisäksi tarkastellaan myös venäläisiä ja Venäjää. Markkinoinnin teoria käsittelee markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta sekä erilaisia markkinoinnin työkaluja. Ostokäyttäytymisen teoria käsittelee ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten kulttuurisia, sosiaalisia ja henkilökohtaisia tekijöitä sekä verkostojen merkitystä ostokäyttäytymisen kannalta. Venäläisiä käsittelevässä luvussa tarkastellaan Venäjän taloutta ja sen kehitystä sekä venäläistä kulttuuria ja että miten se vaikuttaa venäläisten ostokäyttäytymiseen. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi aikaisempia tilastoja venäläismatkailijoista Suomessa, muun muassa heidän määränsä muuttumista, kulutuksen suuruutta sekä suosituimpia ostotuotteita.
Opinnäytetyön tutkimus suunniteltiin keväällä 2015 ja toteutettiin kesäkuussa yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen, se toteutettiin Webropolissa ja siihen osallistui 11 yritystä Kuopion keskustasta. Kyselyllä selvitettiin venäläisten määrää ja ostokäyttäytymistä tammikuussa 2015 ja aiempina vuosina sekä yritysten panostusta venäläisturistien tavoitteluun markkinoinnin keinoin. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että venäläismatkailijoiden määrä on laskenut tammikuusta 2014 varsin paljon ja heidän ostokäyttäytymisensä on muuttunut. Tammikuussa 2015 venäläiset ostivat aiempaa vähemmän ja he suosivat edullisia ale-tuotteita merkkituotteiden sijaan. Venäläiset muodostavat keskustan yrityksissä 0-5% tammikuun myynnistä ja tammikuun venäläismatkaillijat muodostavat alle 10% koko vuoden turismista keskustan yrityksissä. Näin ollen heidän merkittävyytensä liiketoiminnalle on oletettua pienempi. Kyselyllä selvitettiin myös yritysten markkinointikeinoja, jolloin selvisi, etteivät yritykset käytä sosiaalista mediaa venäläisille markkinointiin, vaan mieluummin sanomalehtiä ja tuotekuvastoja. Merkittävä osa yrityksistä ei markkinoi venäläisille Kuopiossa. Yritykset olivat varautuneet heikompaan myyntiin tammikuussa 2015, mutta silti venäläisten romahtanut määrä yllätti. Yritykset arvioivat, että venäläisturistien määrä ja ostokäyttäytyminen pysynevät vuoden 2015 loppuun asti alkuvuoden 2015 kaltaisena eikä suuria muutoksia tapahdu.
Kyselyn tulosten perusteella venäläiset eivät ole kovin merkittävä asiakasryhmä keskustan yritysten liiketoiminnalle. Yritysten kannattaisi toteuttaa some-markkinointia V-Kontaktessa esimerkiksi tekemällä keskustan yrityksille yhteinen sivu, josta venäläiset löytävät yritykset. Kuopion kaupunki puolestaan voisi houkutella enemmän venäläismatkailijoita Kuopioon esimerkiksi järjestämällä enemmän tapahtumia venäläisille tammikuun ajaksi.
Opinnäytetyön teoria koostuu markkinoinnin ja ostokäyttäytymisen teoriasta, joiden lisäksi tarkastellaan myös venäläisiä ja Venäjää. Markkinoinnin teoria käsittelee markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta sekä erilaisia markkinoinnin työkaluja. Ostokäyttäytymisen teoria käsittelee ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten kulttuurisia, sosiaalisia ja henkilökohtaisia tekijöitä sekä verkostojen merkitystä ostokäyttäytymisen kannalta. Venäläisiä käsittelevässä luvussa tarkastellaan Venäjän taloutta ja sen kehitystä sekä venäläistä kulttuuria ja että miten se vaikuttaa venäläisten ostokäyttäytymiseen. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi aikaisempia tilastoja venäläismatkailijoista Suomessa, muun muassa heidän määränsä muuttumista, kulutuksen suuruutta sekä suosituimpia ostotuotteita.
Opinnäytetyön tutkimus suunniteltiin keväällä 2015 ja toteutettiin kesäkuussa yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen, se toteutettiin Webropolissa ja siihen osallistui 11 yritystä Kuopion keskustasta. Kyselyllä selvitettiin venäläisten määrää ja ostokäyttäytymistä tammikuussa 2015 ja aiempina vuosina sekä yritysten panostusta venäläisturistien tavoitteluun markkinoinnin keinoin. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että venäläismatkailijoiden määrä on laskenut tammikuusta 2014 varsin paljon ja heidän ostokäyttäytymisensä on muuttunut. Tammikuussa 2015 venäläiset ostivat aiempaa vähemmän ja he suosivat edullisia ale-tuotteita merkkituotteiden sijaan. Venäläiset muodostavat keskustan yrityksissä 0-5% tammikuun myynnistä ja tammikuun venäläismatkaillijat muodostavat alle 10% koko vuoden turismista keskustan yrityksissä. Näin ollen heidän merkittävyytensä liiketoiminnalle on oletettua pienempi. Kyselyllä selvitettiin myös yritysten markkinointikeinoja, jolloin selvisi, etteivät yritykset käytä sosiaalista mediaa venäläisille markkinointiin, vaan mieluummin sanomalehtiä ja tuotekuvastoja. Merkittävä osa yrityksistä ei markkinoi venäläisille Kuopiossa. Yritykset olivat varautuneet heikompaan myyntiin tammikuussa 2015, mutta silti venäläisten romahtanut määrä yllätti. Yritykset arvioivat, että venäläisturistien määrä ja ostokäyttäytyminen pysynevät vuoden 2015 loppuun asti alkuvuoden 2015 kaltaisena eikä suuria muutoksia tapahdu.
Kyselyn tulosten perusteella venäläiset eivät ole kovin merkittävä asiakasryhmä keskustan yritysten liiketoiminnalle. Yritysten kannattaisi toteuttaa some-markkinointia V-Kontaktessa esimerkiksi tekemällä keskustan yrityksille yhteinen sivu, josta venäläiset löytävät yritykset. Kuopion kaupunki puolestaan voisi houkutella enemmän venäläismatkailijoita Kuopioon esimerkiksi järjestämällä enemmän tapahtumia venäläisille tammikuun ajaksi.