Automaatioalan koulutuksen kehittäminen yritysten tarpeita vastaavaksi
Päiveröinen , Marko (2016)
Päiveröinen , Marko
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117157
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Keski-Pohjanmaan ammattiopiston automaatioalan koulutuksen kehittämistarpeita työelämän vaatimuksia vastaavaksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten automaatioalan työntekijät ovat suuntautuneet Kokkolan alueen yrityksissä ja miten tulevien automaatioasentajien tulisi suuntautua opinnoissaan. Lisäksi selvitettiin yritysten mahdollisuuksia ottaa vastuuta laajoista näyttötöistä sekä yritysten näkökulmaa työssäoppimisjaksojen pituuteen.
Tutkimuksessa käytetään lähtökohtana sähkö- ja automaatioasennuksen perustutkinnon perusteita, joita peilataan työelämän vaatimuksiin automaatioalan työvaltaisen koulutuksen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla selvitettiin alueen sähkö- ja automaatioyritysten näkemyksiä siitä, miten ja mihin suuntaan opetusta tulisi kehittää lähitulevaisuudessa.
Tavoitteena oli löytää opetukseen ja opetussuunnitelman toteutukseen alueellisesti koettuja työelämälähtöisiä kehityskohteita. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja toteutustavaksi haastattelut sekä kyselylomakkeet.
Tutkimukseen osallistui seitsemän yritystä, joista kaksi oli laitevalmistajaa. Tutkimukseen valittiin sattumanvaraisesti erikokoisia yrityksiä, joissa Keski-Pohjanmaan ammattiopiston opiskelijat ovat suorittaneet työssäoppimista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon perusteiden ympärille. Tutkimuksen pohjalta löydettiin opetukseen liittyviä kehitys- ja parannuskohteita. Haastatteluissa yritysten edustajat ottivat kantaa opetuksen resursseihin ja toivoivat, että lähiopetusta lisättäisiin. Työssäoppimisjakson pituuden he toivoivat säilyvän ennallaan.
Tutkimuksessa käytetään lähtökohtana sähkö- ja automaatioasennuksen perustutkinnon perusteita, joita peilataan työelämän vaatimuksiin automaatioalan työvaltaisen koulutuksen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla selvitettiin alueen sähkö- ja automaatioyritysten näkemyksiä siitä, miten ja mihin suuntaan opetusta tulisi kehittää lähitulevaisuudessa.
Tavoitteena oli löytää opetukseen ja opetussuunnitelman toteutukseen alueellisesti koettuja työelämälähtöisiä kehityskohteita. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja toteutustavaksi haastattelut sekä kyselylomakkeet.
Tutkimukseen osallistui seitsemän yritystä, joista kaksi oli laitevalmistajaa. Tutkimukseen valittiin sattumanvaraisesti erikokoisia yrityksiä, joissa Keski-Pohjanmaan ammattiopiston opiskelijat ovat suorittaneet työssäoppimista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon perusteiden ympärille. Tutkimuksen pohjalta löydettiin opetukseen liittyviä kehitys- ja parannuskohteita. Haastatteluissa yritysten edustajat ottivat kantaa opetuksen resursseihin ja toivoivat, että lähiopetusta lisättäisiin. Työssäoppimisjakson pituuden he toivoivat säilyvän ennallaan.