Autonom vägfärja
Thiger, Markus; Nukari, Henry (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111396
Tiivistelmä
I detta arbete har vi undersökt möjligheten att göra en vägfärja autonom. Studien undersöker dagens autonoma och automatiska system till sjöss och på land för att se vad som skulle vara överförbart till vägfärjorna.
Kontakt har tagits med sakkunniga personer inom området för positionering för att få hjälp och tips när det gäller positioneringstjänster och hårdvara för att ta emot tjänsten. Det kontaktades även sakkunniga personer inom finsk lagstiftning för att få hjälp när det gäller tolkningen av den finska lagstiftningen och fartygskonstruktion.
Det gjordes undersökningar på internet om olika positioneringssystem, sensorsystem och om redan existerande autonoma färdmedel.
Resultatet av studien är att med förändringar i lagar och med sammansättningar av befintliga system så skulle det vara möjligt med delvis autonoma eller även helt autonoma vägfärjor i framtiden. In this degree thesis we have investigated the possibility of an autonomous road ferry.
The study examines the current autonomous and automatic systems at sea and on land to see what would be transferable to the road ferry.
Interviews has been made with people active in the field of positioning to get help and advice when it comes to positioning services and hardware to receive the service. Interviews with people active in the Finnish legislation have been contacted for assistance in the interpretation of the Finnish legislation and ship construction.
The investigations were made on the internet about the various positioning systems, sensor systems and the existing autonomous driving means.
The result of the study is that with changes in laws and systems with existing systems it would be possible to operate partially autonomous or even fully autonomous ferries in the future.
Kontakt har tagits med sakkunniga personer inom området för positionering för att få hjälp och tips när det gäller positioneringstjänster och hårdvara för att ta emot tjänsten. Det kontaktades även sakkunniga personer inom finsk lagstiftning för att få hjälp när det gäller tolkningen av den finska lagstiftningen och fartygskonstruktion.
Det gjordes undersökningar på internet om olika positioneringssystem, sensorsystem och om redan existerande autonoma färdmedel.
Resultatet av studien är att med förändringar i lagar och med sammansättningar av befintliga system så skulle det vara möjligt med delvis autonoma eller även helt autonoma vägfärjor i framtiden.
The study examines the current autonomous and automatic systems at sea and on land to see what would be transferable to the road ferry.
Interviews has been made with people active in the field of positioning to get help and advice when it comes to positioning services and hardware to receive the service. Interviews with people active in the Finnish legislation have been contacted for assistance in the interpretation of the Finnish legislation and ship construction.
The investigations were made on the internet about the various positioning systems, sensor systems and the existing autonomous driving means.
The result of the study is that with changes in laws and systems with existing systems it would be possible to operate partially autonomous or even fully autonomous ferries in the future.