1 - 4-luokkalaisten hyvinvointiopas vanhemmille
Vellonen, Anni; Kinnunen, Kati (2016)
Lataukset:
Vellonen, Anni
Kinnunen, Kati
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061913188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061913188
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda 1 - 4-luokkalaisten vanhemmille hyvinvointiopas, joka sisältää vinkkejä helpon ja kustannuksettoman perheliikunnan suunnittelemiseen ja toteuttamiseen sekä antaa tietoa ravitsemuksesta, unesta ja levosta. Toimeksiantajana toimi Kajaanin kaupungin Lehtikankaan koulu, jonka kautta saimme idean suunnitella ja toteuttaa hyvinvointioppaan oppilaiden ja heidän vanhempiensa hyvinvoinnin tueksi. Oppaan tarkoituksena on antaa vanhemmille vinkkejä siihen, kuinka liikkua kotona helposti ja ilman kalliita välineitä.
Tavoitteenamme oli syventää asiantuntijuutta lasten ja perheiden liikkumiseen, ravitsemukseen ja uneen sekä lepoon liittyen. Toiseksi tavoitteeksi asetimme liikuntatuokioiden tavoitteellisen suunnittelun ja ohjauksen. Toimeksiantaja asetti tavoitteeksi perheiden yhteisten liikuntakertojen ja lasten liikkumisen lisäämisen.
Kehittämistehtävämme olivat: 1. Millainen oppaan sisältö lisää vanhempien tietoisuutta lasten hyvinvoinnista? 2. Miten suunnittelen 1 - 4-luokkalaisten hyvinvointioppaan vanhemmille? 3. Miten toteutan laadukkaan oppaan, joka vastaa toimeksiantajan ja vanhempien tarpeita? 4. Miten arvioin oppaan toimivuutta ennen sen julkaisua?
Opinnäytetyöprosessimme oli tuotteistamisprosessi, jonka aloitimme järjestämällä lasten vanhemmille ravitsemustietoiskun. Tietoiskun tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietoisuutta lasten kannalta tärkeässä roolissa olevista ravitsemuksellisista asioista sekä unesta ja levosta. Tietois-kun lisäksi järjestimme kolme perheliikuntatuokiota, joissa testattiin oppaaseen tulevien liikuntavinkkien toimivuutta ja kerättiin palautetta niistä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että vanhempien tietoutta hyvinvoinnista voidaan lisätä tiiviin, informatiivisen ja helppolukuisen oppaan avulla, joka sisältää olennaisimmat asiat hyvinvoinnista. Toimivan oppaan suunnitteluun tarvitaan testauksien lisäksi vanhempien palautetta. Oppaaseen tulee koota kohderyhmän kannalta tärkeässä roolissa olevia asioita liikunnasta, ravitsemuksesta, unesta ja levosta. Laadukkaan oppaan toteutukseen tarvitaan uutta ja ajankohtaista tietoa. Lisäksi vanhempien ja toimeksiantajan toiveet ja tarpeet on hyvä ottaa huomioon. Oppaan toimivuutta ennen sen julkaisua voidaan arvioida sen pohjalta, kuinka harjoitteet ovat toimineet perheliikuntatuokioilla sekä, millaista palautetta perheet ovat antaneet. Tuore lähdemateriaali ravitsemuksesta, unesta ja levosta tukee ajatusta siitä, että opas on toimiva. Opasta voidaan hyödyntää perheiden hyvinvoinnin lisäämisessä.
Tavoitteenamme oli syventää asiantuntijuutta lasten ja perheiden liikkumiseen, ravitsemukseen ja uneen sekä lepoon liittyen. Toiseksi tavoitteeksi asetimme liikuntatuokioiden tavoitteellisen suunnittelun ja ohjauksen. Toimeksiantaja asetti tavoitteeksi perheiden yhteisten liikuntakertojen ja lasten liikkumisen lisäämisen.
Kehittämistehtävämme olivat: 1. Millainen oppaan sisältö lisää vanhempien tietoisuutta lasten hyvinvoinnista? 2. Miten suunnittelen 1 - 4-luokkalaisten hyvinvointioppaan vanhemmille? 3. Miten toteutan laadukkaan oppaan, joka vastaa toimeksiantajan ja vanhempien tarpeita? 4. Miten arvioin oppaan toimivuutta ennen sen julkaisua?
Opinnäytetyöprosessimme oli tuotteistamisprosessi, jonka aloitimme järjestämällä lasten vanhemmille ravitsemustietoiskun. Tietoiskun tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietoisuutta lasten kannalta tärkeässä roolissa olevista ravitsemuksellisista asioista sekä unesta ja levosta. Tietois-kun lisäksi järjestimme kolme perheliikuntatuokiota, joissa testattiin oppaaseen tulevien liikuntavinkkien toimivuutta ja kerättiin palautetta niistä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että vanhempien tietoutta hyvinvoinnista voidaan lisätä tiiviin, informatiivisen ja helppolukuisen oppaan avulla, joka sisältää olennaisimmat asiat hyvinvoinnista. Toimivan oppaan suunnitteluun tarvitaan testauksien lisäksi vanhempien palautetta. Oppaaseen tulee koota kohderyhmän kannalta tärkeässä roolissa olevia asioita liikunnasta, ravitsemuksesta, unesta ja levosta. Laadukkaan oppaan toteutukseen tarvitaan uutta ja ajankohtaista tietoa. Lisäksi vanhempien ja toimeksiantajan toiveet ja tarpeet on hyvä ottaa huomioon. Oppaan toimivuutta ennen sen julkaisua voidaan arvioida sen pohjalta, kuinka harjoitteet ovat toimineet perheliikuntatuokioilla sekä, millaista palautetta perheet ovat antaneet. Tuore lähdemateriaali ravitsemuksesta, unesta ja levosta tukee ajatusta siitä, että opas on toimiva. Opasta voidaan hyödyntää perheiden hyvinvoinnin lisäämisessä.