Psyykkisen valmennuksen kehittäminen lapsuusvaiheen jalkapallossa
Korhonen, Jukka (2017)
Korhonen, Jukka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702202533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702202533
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on Oulun Luistinseura, jonka valmennuksen kehittämisen osa-alueeseen työ kuuluu. Seuran lapsuusvaiheen joukkueiden ohjaajilta ja valmentajilta puuttuu psyykkisen valmennuksen osaamista, jota tarvitaan pelaajien kokonaisvaltaisen kehittämisen edistämiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia psyykkisen valmennuksen keinoja on mahdollista käyttää lapsuusvaiheen eli 7–11-vuotiaiden valmennuksessa. Käytännössä tarkoitus oli tuottaa toimeksiantajalle työkaluja ja prosesseja psyykkisen valmennuksen osaamisalueelle seuran juniorivalmentajille. Valmistuessaan työ tuotti seuran valmentajien käyttöön psyykkisen valmennuksen käsikirjan, johon on tiivistetty keskeisimmät työkalut käyttöohjeineen.
Työn käytännön toteutus tehtiin vuoden 2016 kesän, syksyn ja alkutalven aikana seuran juniorijoukkueissa. Tällöin jalkauduin useamman eri ikäluokan joukkueiden pariin seuraamaan harjoituksia ja mittaamaan eri tavoin tiettyjä psyykkisen valmennuksen avaintekijöitä muun muassa haastattelujen ja kyselyiden avulla. Työn teoreettisessa osuudessa etsin aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia ja lopputöitä sekä vertailen niiden tuloksia omiin havaintoihini. Opinnäytetyöni tuotteistamisprosessissa valmistui psyykkisen valmennuksen käsikirja toimeksiantajan käyttöön. Siihen on tiivistetty alan teoreettisessa tutkimuksessa ja omissa käytännön testeissä parhaiten kohderyhmän ikäluokalle soveltuneet psyykkisen valmennuksen ja sosiometrisen mittauksen metodit.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia psyykkisen valmennuksen keinoja on mahdollista käyttää lapsuusvaiheen eli 7–11-vuotiaiden valmennuksessa. Käytännössä tarkoitus oli tuottaa toimeksiantajalle työkaluja ja prosesseja psyykkisen valmennuksen osaamisalueelle seuran juniorivalmentajille. Valmistuessaan työ tuotti seuran valmentajien käyttöön psyykkisen valmennuksen käsikirjan, johon on tiivistetty keskeisimmät työkalut käyttöohjeineen.
Työn käytännön toteutus tehtiin vuoden 2016 kesän, syksyn ja alkutalven aikana seuran juniorijoukkueissa. Tällöin jalkauduin useamman eri ikäluokan joukkueiden pariin seuraamaan harjoituksia ja mittaamaan eri tavoin tiettyjä psyykkisen valmennuksen avaintekijöitä muun muassa haastattelujen ja kyselyiden avulla. Työn teoreettisessa osuudessa etsin aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia ja lopputöitä sekä vertailen niiden tuloksia omiin havaintoihini. Opinnäytetyöni tuotteistamisprosessissa valmistui psyykkisen valmennuksen käsikirja toimeksiantajan käyttöön. Siihen on tiivistetty alan teoreettisessa tutkimuksessa ja omissa käytännön testeissä parhaiten kohderyhmän ikäluokalle soveltuneet psyykkisen valmennuksen ja sosiometrisen mittauksen metodit.