Tietoisuustaitoharjoitukset päiväkodin arjessa
Rahko, Sanna (2017)
Rahko, Sanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703103122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703103122
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tietoisuustaitoja voitaisiin harjoitella päiväkodissa ja olisiko harjoittelusta vaikutuksia lapsiryhmän tunnelmaan ja käytökseen. Tutkimus sisälsi viisi tietoisuustaitoharjoitustuokiota päiväkodin 1–5- vuotiaiden lasten ryhmässä sekä ryhmän omatoimisen harjoittelujakson. Tutkimuksen kesto oli yhteensä 8 viikkoa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisesti toiminnallisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin päiväkotiryhmän henkilökuntaa haastattelemalla ja keräämällä heidän havaintojaan lapsiryhmän käytöksestä tutkimuksen aikana. Lasten tunnetilat kartoitettiin harjoitusten yhteydessä ja heidän mielipiteensä dokumentoitiin. Tutkimusjakson lopuksi lasten vanhemmilta kysyttiin kotona tehdyistä havainnoista harjoittelun vaikutuksista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee tietoisuustaitoja ja niiden harjoittamisen vaikutuksia tunteiden käsittelyyn ja stressin sietoon. Tutkimusympäristönä on päiväkoti, joten teoriaosuus käsittelee myös varhaiskasvatusta ja sitä, miten tietoisuustaitoja voidaan harjoittaa päiväkotiympäristössä. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat tietoisuustaidot, tunteet ja varhaiskasvatus.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tietoisuustaitoharjoitukset koetaan mielekkäänä toimintana päiväkodissa. Harjoittelun hyödyt eivät tule kuitenkaan näkyviin kovin nopeasti. Tutkimusryhmän henkilökunta koki päiväkotipäivät kiireisinä, joten tietoisuustaitoharjoittelu pitäisi suunnitella päivän ohjelmaan tarkasti, jotta harjoitukset tulisi pidettyä säännöllisesti.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisesti toiminnallisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin päiväkotiryhmän henkilökuntaa haastattelemalla ja keräämällä heidän havaintojaan lapsiryhmän käytöksestä tutkimuksen aikana. Lasten tunnetilat kartoitettiin harjoitusten yhteydessä ja heidän mielipiteensä dokumentoitiin. Tutkimusjakson lopuksi lasten vanhemmilta kysyttiin kotona tehdyistä havainnoista harjoittelun vaikutuksista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee tietoisuustaitoja ja niiden harjoittamisen vaikutuksia tunteiden käsittelyyn ja stressin sietoon. Tutkimusympäristönä on päiväkoti, joten teoriaosuus käsittelee myös varhaiskasvatusta ja sitä, miten tietoisuustaitoja voidaan harjoittaa päiväkotiympäristössä. Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat tietoisuustaidot, tunteet ja varhaiskasvatus.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tietoisuustaitoharjoitukset koetaan mielekkäänä toimintana päiväkodissa. Harjoittelun hyödyt eivät tule kuitenkaan näkyviin kovin nopeasti. Tutkimusryhmän henkilökunta koki päiväkotipäivät kiireisinä, joten tietoisuustaitoharjoittelu pitäisi suunnitella päivän ohjelmaan tarkasti, jotta harjoitukset tulisi pidettyä säännöllisesti.