Uuden myymälän perustaminen vähittäiskauppaketjulle
Metsovaara, Anssi (2017)
Metsovaara, Anssi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203488
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo vähittäiskauppamyymälän avaamisprojektista. Työn kohdeyritys on suomalainen makeiskauppa Karkkitori. Työ on rakenteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tuloksena syntyy kuvaus myymälän perustamisen vaiheista, joka toimii ohjeistuksena uuden myymälän avaamisessa.
Ensimmäisessä osassa luodaan perustamisprojektin teoriapohja. Kauppaketjun laajentuminen alkaa investointipäätöksestä. Seuraavaksi valitaan uuden myymälän sijainti. Sijainnin valinta alkaa suuremmasta ja päättyy pienempään alueeseen. Sijainnin perusteella tehdään päätökset myymälän valikoimasta ja lajitelmasta.
Seuraavassa vaiheessa määritetään myymälän työvoimatarve ja suoritetaan rekrytointi. Rekrytoinnissa tulee ottaa huomioon myymälän rakentamisen vaativa erikoisosaaminen. Liiketilat vuokrataan usein ilman tarvittavia tietoliikenneyhteyksiä ja esimerkiksi kohdevaloja.
Kun myymälä on valmis, suunnitellaan avajaiset. Avajaisten tarkoitus on herättää kiinnostusta ja saada mahdollisimman paljon ihmisiä tietoiseksi uudesta kaupasta. Myymälän avaamisen jälkeen toimintaa seurataan. Seuranta suoritetaan ennalta määritettyjen mittareiden pohjalta.
Opinnäytetyön toisessa osassa kuvataan Karkkitorin Lauttasaaren myymälän avaamista vaihe vaiheelta. Aluksi tarkastellaan myymälän sijaintia Lauttasaaressa sekä liiketilaa kauppakeskus Lauttiksen sisällä. Seuraavaksi kuvataan myymälän rakentaminen avajaiskuntoon. Kauppakeskuksen avajaistapahtumat käydään läpi tuotoksessa. Viimeisenä tarkastellaan myymälän toiminnan käynnistymistä ja arvioidaan tuloksia.
Ensimmäisessä osassa luodaan perustamisprojektin teoriapohja. Kauppaketjun laajentuminen alkaa investointipäätöksestä. Seuraavaksi valitaan uuden myymälän sijainti. Sijainnin valinta alkaa suuremmasta ja päättyy pienempään alueeseen. Sijainnin perusteella tehdään päätökset myymälän valikoimasta ja lajitelmasta.
Seuraavassa vaiheessa määritetään myymälän työvoimatarve ja suoritetaan rekrytointi. Rekrytoinnissa tulee ottaa huomioon myymälän rakentamisen vaativa erikoisosaaminen. Liiketilat vuokrataan usein ilman tarvittavia tietoliikenneyhteyksiä ja esimerkiksi kohdevaloja.
Kun myymälä on valmis, suunnitellaan avajaiset. Avajaisten tarkoitus on herättää kiinnostusta ja saada mahdollisimman paljon ihmisiä tietoiseksi uudesta kaupasta. Myymälän avaamisen jälkeen toimintaa seurataan. Seuranta suoritetaan ennalta määritettyjen mittareiden pohjalta.
Opinnäytetyön toisessa osassa kuvataan Karkkitorin Lauttasaaren myymälän avaamista vaihe vaiheelta. Aluksi tarkastellaan myymälän sijaintia Lauttasaaressa sekä liiketilaa kauppakeskus Lauttiksen sisällä. Seuraavaksi kuvataan myymälän rakentaminen avajaiskuntoon. Kauppakeskuksen avajaistapahtumat käydään läpi tuotoksessa. Viimeisenä tarkastellaan myymälän toiminnan käynnistymistä ja arvioidaan tuloksia.